About Me

My photo
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Nurul Fahana [sg.petani,Kedah] in LOVE Mr.Husband : Shafize and Our sOn : Rayyan Amsyar & Rayyis Ammar

DOAKU HARI INI

Ya allah, berikan lah kami rezeki yang luas, yang halal lagi baik, tanpa memberatkan kami, jika rezeki kami berada di langit, maka turunkan lah, jika berada di bumi,maka keluarkan lah, jika jauh,maka dekatkan lah,jika dekat,maka mudahkan lah, jika sedikit maka banyakkan lah, jika banyak maka berkati lah, perkenankan lah doa hambamu ini..aminnn!!

~ Chenta ~

~ Chenta ~
sweet family

~ Our SON ~

~ Our SON ~
cinta hati kami sepanjang hayat :)

Sunday, 13 December 2015

Lama Menyepi.........


assalamualaikum..semua
lama cek menyepi noh,,,ada yg rindu x? hmm..
tak sempat nak update blog kesayangan ni.ampun sgt2!

apa perkembangan terbaru ana?


ok meh akak nak cerita sikit..sbb lama menyepi kan..
sebenarnya skrg ni ana sedang melalui frasa baru yg bergelar surirumah sepenuh masa
ini lah saat2 yang ana tunggu dalam hidup ana..
ana dah berhenti kerja hampir 2bulan yang lalu..
alhamdulillah..mula-mula rasa mcm kekok sikit lah sebab selalunya kerja.
keluar pagi malam baru balik..
sekarang bangun pagi settle hal rumah, main dgn anak..
wowww best lah!! hehe..
sekarang ni jaga anak sendiri rasa syok plak.
legaaaa sbb dah tak susahkan mak nk jagakan anak2.

ramai jugak lah yang tanya 'kenapa resign?"
sebenarnya ada banyak sebab.........ana resign.
termasuk sebab anak-anak jugak..
yelaaa..ana fikir jgk, agaknya sampai bila ana nak kerja.
anak2 makin membesar perlukan kasih sayang dan perhatian.
ana sibuk kerja..ya sibuk sangat!! 10am-10pm.
hanya time rehat saja ana balik rumah main dgn anak2.
kalau cuti 2hari pon keluar jgk klu ada tempahan henna..
tapi skrg dah resign ana rasa syukur sgt! semua jd mudah.
hati ana rasa tenang...pasal duit ana serah kpd Allah swt.
dia pemberi rezeki..yakin! walaupun gaji tetap dah tiada..
mengharap semuanya pada gaji suami..
inshaAllah cukup atau allah akan beri lebih lagi sebenarnya.

tapi...korang jangan ingt ana ni jenis duk rumah je..
ana dah terbiasa kerja ofcos la buat kerja sendiri jugak.hihi
selain dari melukis henna, ana ada jual poduk makanan tau!
ana jual MEE SIHAT. apa mee sihat tu?
mee ada kuah ke apa? hehe..ni antara soklan famous org tanya..




ini lah mee sihat tu.. macam mee kuning tapi mee ni lg best sbb ada khasiat sayur!
haaa nanti ana cerita details sikit ye...next entry. tunggu tau..
nanti ana cerita pasal mee pulak..


































Thursday, 25 June 2015

NAMA2 BAYI PEREMPUAN YG BAGUS



NAMA2 BAYI PEREMPUAN YG BAGUS
Nama bayi Awalan A
1. AFIFA FITIYA
Anak perempuan yang suci dan memiliki harga diri
2. AFRA NAILA ARKARNA
Anak perempuan sebagai anugerah di malam ke-13 bulan purnama yang menerangi hati
3. AINA TALITA ZAHRAN
Mata seorang gadis yang berkilau
4. AINIYA FAIDA AZMI
Anak yang memiliki ketegaran hati dan bermanfaat bagai pohon rimbun yang bersemi
5. AINUN MAHYA
Mata yang bersinar
6. AISHA ALIFA
Keramahtamahan yang hidup
7. AISHA FARHANA
Anak perempuan yang hidup dan bergembira
8. AKIFA NAILA
Wanita yang raji beritikaf di masjid dan suka memberi
9. ANNISA FAIHA
Anak perempuan yang memiliki banyak kelebihan
10. ANNISA KASTURI NAIM
Anak perempuan penghuni surga yang harum bagai bunga kasturi
11. ARIQA FATINA
Anak perempuan baik budi dan menarik hati
12. ASKANA SAKHI
Anak perempuan yang baik hati dan murah hati
13. ASSYIFATU HAIFA
Anak perempuan yang bagaikan obat penawar dahaga
14. ATHIFA FARIHAN WARDA
Anak perempuan yang memiliki perasaan gembira bagai bunga mawar
15. ATIKA BALQIS AZIZAH
Ratu mulia yang pemurah
16. ATIKA ZAHRA RATIFA
Anak perempuan yang berakhlak baik, pemurah dan berseri-seri
17. ATIQA FAIRUZ KHALISA
Anak perempuan yang cantik bagai permata murni
18. AULIA IZZATUNNISA
Anak perempuan yang penuh rasa cinta dan kemuliaan
Nama bayi Awalan B
19. BADRIYYA SHALIHA
anak perempuan yang cantik dan shalihah
20. BAHIYYA ATIQA FAIHA
anak perempuan yang cantik yang memiliki keindahan dan banyak kelebihan
21. BAITI DURRIYA
Rumahku adalah cahaya mutiara
22. BALQIS ADZRA
Ratu yang terhormat
23. BARIA KAMILIA
Anak perempuan yang bagaikan pepohonan yang selalu hijau dan unggul
24. BASIMA SHALIHA
Senyuman anak perempuan yang shalihah
25. BASIMA WARDATUL ZHAHIRA
Anak perempuan yang tersenyum bagai bunga mawar yang bercahaya
26. BASYASYA AFIFA
Anak perempuan yang memiliki wajah berseri-seri sedang mensucikan diri
27. BILQIS FAIHA RIFDA
Ratu yang memiliki banyak kelebihan pemberi pertolongan
28. BILQIS UFAIRA
Ratu yang pemberani
29. BURAIRA BALQIS FAIHA
Ratu yang memiliki banyak kelebihan dan selalu berbuat baik
30. BUSYRA FITRIYANI
Kabar gembira dari anak perempuan yang suci
31. BUTSAINA IFTITAH NAILA
Permulaan dari anak perempuan yang cantik adalah anugerah
Nama bayi Awalan D
32. DALIYA ZAHRA KHASIEB
Anak perempuan yang bagaikan bunga pohon anggur yang subur
33. DARY ARRIFDA
Anak perempuan pemberi pertolongan yang lemah lembut
34. DARY AZZALFA
Anak perempuan yang bagaikan permukaan mutiara yang lembut
35. DIANA DURRIYATUL JANNA
Agama yang bercahaya bagai mutiara surga
36. DIANA SYAUQIA
Anak perempuan yang bagaikan agama yang dirindukan
37. DURATU ANNASIHA
Mutiara nasihat
38. DURATUL HIKMAH
Mutiara Hikmah
39. DURRATUL JINAN
Mutiara Surga
40. DURRRIYA NAILA TALITA
Gadis yang suka memberi bagaikan cahaya mutiara
41. DZAKIRA AFTANI
Anak perempuan yang memiliki ingatan yang mengagumkan
42. DZAKIRA TALITA ZAHRA
Gadis yang berzikir bagai bunga
43. DZAKIYYA TALITA SAKHI
Gadis cerdas yang murah hati
Nama bayi Awalan F
44. FADYA JAMIL ANNIDA
Seruan indah yang menyelamatkan
45. FAIDA ANNAILA
Pemberian yang bermanfaat
46. FAIHA NADA ZALFA
Anak perempuan yang bagaikan embun di kulit mutiara yang banyak kelebihannya
47. FAIZA ALYA AZIZA
Pemenang yang tinggi dan mulia
48. FAJRA NADA NADIFA
Anak perempuan yang bagaikan embun pagi yang bersih
49. FAKHIRA SALWA NABILA
Burung puyuh yang bagus dan cerdik
50. FANY AZHAR AZIZA
Bunga yang fana dan mulia
51. FARAH AZHAR
Anak perembuan yang bagaikan Bunga-bunga dan kesenangan
52. FARHANA RAQWANI
Kemajuan yang menggembirakan
53. FARIDA KAMILA ZUHDI
anak perempuan yang bagaikan permata yang mahal dan sempurna yang rendah hati
54. FATIHA RUSYDA ADDIEN
Agama pembuka jalan yang lurus
55. FAUZIA RAFIFA
Anak perempuan yang berakhlak baik adalah kemenangan yang gemilang
56. FITRI SYAFIA
Anak perempuan yang suci dan sehat
Nama bayi Awalan G
57. GHAZIYA HAFIZA
anak perempuan pejuang yang menjaga kesuciannya
Nama bayi Awalan H
58. HAFIZA KHAIRA LUBNA
Kebaikan dan kecerdasan yang terpelihara kesuciannya
59. HAIFA AISH FAIHA
Anak perempuan yang ramping dan memiliki banyak kelebihan
60. HAMDA SAKHIA
Anak perempuan yang banyak bersyukur dan murah hati
61. HANA AISH SALMA
Anak perempuan yangyang bahagia dan selamat
62. HANA KHAIRUNNISA
Sebaik-baiknya anak perempuan yang bahagia
63. HANIA SYAKIRA
Ucapan selamat dan rasa syukur
64. HANIFA RASYIDA
Muslimah yang teguh dan tegar
65. HASNA NABILA
Anak perempuan yang cantik dan cerdik
66. HAURA NAZHIFA
Anak perempuan yang berkulit putih dan bersih
67. HUSNIA RANI ZAHRA
Bunga yang indah dan mempesona
Nama bayi Awalan I
68. IFFA ASTILA RAHMA
Anak perempuan yang memiliki keturunan yang baik, rasa hormat dan kasih sayang
69. IFTINA ASSYABIYA RAFIFA
Gadis kecil yang berakhlk baik yang mengagumkan
70. ILMI SUHAIMA
Anak perempuan yang memiliki ilmu tentang keberuntungan
71. IMA SHABIRA
Pemimpin yang penyabar
72. INAYA AZMI ATHIFA
anak perempuan yang memiliki perhatian, keteguhan hati dan perasaan
73. INAYA AZMI ATHIFA
anak perempuan yang memiliki perhatian, keteguhan hati dan perasaan
74. INAYA RAFA
Anak perempuan yang memiliki perlindungan yang tinggi
75. INSYIRA FAUZIA
Kegembiraan atas kemenangan yang gemilang
76. IRTIA NAZIHA
Kesenangan yang jauh dari hal-hal yang buruk
77. IZA NAJDA
Anak perempuan yang memiliki keberanian dan kehormatan diri
Nama bayi Awalan J
78. JAMILA RAFIF LUTHFIA
Anak perempuan yang cantik dan lembut yang berakhlak baik
79. JANNATU SAUQIYA
Anak perempuan bagaikan surga yang dirindukan
80. JARIA SALSABILA
Amal yang tak terputus laksana mata air surga
81. JAUHARA ZAHRANI
anak perempuan yang bagaikan permata yang berkilauan
82. JAUZA JAHIRA
Anak perempuan yang bagaikan buah kenari yang berkilau
83. JIHAN TALITA ULFA
Gadis berwawasan luas yang ramah
84. JUHAINA ZAKIYA
anak perempuan yang bagaikan kebun yang tumbuh dengan baik
Nama bayi Awalan K
85. KALILA RIFDA
Anak perempuan yang memberi pertolongan dengan lemah lembut
86. KAMILIA ULFA
Persahabatan yang sempurna
87. KARIMA HAURA ZUHDA
Anak perempuan berkulit putih yang mulia dan rendah hatiWanita berkulit putih yang mulia dan rendah hati
88. KHADZIYA NISRINA
Bunga mawar putih yang harum baunya
89. KHAIRA TALITA RUMI
Gadis yang baik hati laksana seorang penyair Ibnu Rumi
90. KHAIRUNNISA SALSABILA
Sebaik-baiknya wanita laksana mata air surga
91. KHALIFA SAKHI
Anak perempuan sebagai pemimpin yang murah hati
92. KHANSA SABIHA
Semoga seperti seorang pejuang muslimah yang wajahnya berseri-seri
93. KHATAMI SAHIRA
Mata air terakhir
94. KHAZANA RIDHA NAILA
Anak perempuan yang suka memberikan hartanya dengan ikhlas
Nama bayi Awalan L
95. LABIBAH ZAKIYYA
Anak perempuan yang cerdik dan cerdas
96. LAILA FAIHA
Malam yang memiliki banyak kelebihan
so
97. LAIMUNA HAURA HASNA
Gadis berkulit putih yang cantik laksana jeruk yang manis
98. LATIFA QOTRUNNADA
anak perempuan yang lembut bagaikan tetesan embun
99. LUJNA KAMILA
Bukit datar yang ditumbuhi pepohonan yang selalu hijau
100. LUQYANA FARHA
Perjumpaan kita yang menggembirakan
101. LUTHFIA NISRINA
Gadis yang lembut bagaikan bunga mawar putih
102. LUTHFIA ZAHRA TALITA
Gadis lemah lembut yang selalu berseri-seri
Nama bayi Awalan M
103. MAHDIYATU SYAUQIYA
Anak perempuan yang selalu rindu mendapatkan hidayah
104. MAHIRA HASNA KAMILA
Kepandaian dan kecantikan yang sempurna
105. MAISYARA SALSABILA
Ketenangan mata air surga
106. MARDIYATU EL-HAZIMA
Anak perempuan yang teliti dan mendapatkan keridhoan Allah
107. MAWADDATU SHIFWA
Kasih sayang seorang sahabat akrab
108. MUAZARA ULFA
Anak perempuan yang mendapatkan pertolongan dari persahabatan
109. MUFIDA SALSABILA
Anak perempuan yang bermanfaal laksana mata air surga
Nama bayi Awalan N
110. NABILA HASNA AMIRA
Kecerdikan dan kecantikan seorang ratu
111. NADA FAJRIA SALSABILA
Embun pagi dari mata air surga
112. NADHIFATUL AZHAR
Bunga-bunga yang bersih
113. NAFLA SYAKIRA
Bunga matahari yang pandai bersyukur
114. NAILA MUAZARA ULFA
Anak perempuan yang suka memberi pertolongan dan keramahan
115. NAJWA KHAIRA WILDA
Bisikan kebaikan dari seorang bidadari
116. NAURA HASNA ANNIDA
Anak perempuan yang mempesona bagai bunga yang indah
117. NAURA NADHIFA AKMAL
Bunga yang bersihnya lebih sempurna
118. NIDA RANIA FAJRIA
Seruan yang mempesona di pagi hari
119. NISRINA ARIJ HISANA
Bunga mawar putoh yang sangat harum dan cantik
120. NUDA BAHIRA RAMADHANI
Pelangi yang indah di bulan Ramadhan
Nama bayi Awalan Q
121. QONITA ISMAN TAQIYYA
Anak perempuan yang taat kepada suami dan bertaqwa kepada Tuhannya
122. QOSAMA AFKAR BASHIRA
Keindahan dari buah pikiran yang bijaksana
123. QOTRUNNADA SALSABILA
Tetesan embun dari mata air surga
Nama bayi Awalan R
124. RAFIA FATINA
Anak perempuan anggun yang menarik perhatian
125. RAFIFATU RIFDA
Anak perempuan yang berakhlak baik dan suka memberi pertolongan
126. RAHIMA TALITA SHALIHA
Gadis baik yang penuh kasih sayang
127. RAHMA SHAFIYYA
Kasih sayang dari seorang kawan yang tulus
128. RAIDA FAKHIRA
Pemimimpin perempuan yang membanggakan
129. RAIHANA YASMINA FAIHA
Bunga melati yang harum dan memiliki banyak kelebihan
130. RANIATU JANNA
Surga yang mempesona
131. RASYIDATU MARWA
Petunjuk jalan yang lurus di bukit Marwa
132. RASYIDATU NAJA
Petunjuk yang menuju keselamatan
133. RASYIDATU SHAFA
Petunjuk jalan yang lurus di bukit Shafa
134. RAUDHATU JANNA
Taman surga
Nama bayi Awalan S
135. SAHLA SAIDA
Anak perempuan yang mendapatkan kemudahan dan kebahagiaan
136. SAKINATU MARWA
Ketengangan saat berada di bukit Marwa
137. SALIMA NAZIHA
Anak perempuan yang selamat dan bersih dari noda
138. SALSABILA NADHIFA
Mata air surga yang bersih
139. SALWA ZAKIYYA
Burung puyuh yang tumbuh dengan baik
140. SAYYIDA HAKAMA
Pemimpin perempuan yang bijaksana
141. SAYYIDATU HAIBA
Pemimpin perempuan yang berwibawa
142. SHOFIE SALSABILA
Mata air surga yang jernih
143. SUHAILA ILMA NAFIA
Kemudahan dalam mendapatkan ilmu yang bermanfaat
144. SUKAINA FARIHA
Anak perempuan yang tenang dan periang
s
145. SYAFIYYA RAHMA
Seorang teman yang tulus penuh kasih sayang
146. SYAWWAL HUSNAYAN
Bulan Syawwal yang penuh kemenangan
147. SYIFA SAUQIYA
Anak perempuan laksana obat penawar rindu
Nama bayi Awalan T
148. TAHANY SYAKIRA
Ucapan selamat dan rasa syukur
149. TALITA HASNA HUMAIRA
Gadis yang cantik yang pipinya kemerah-merahan
150. TAMIMATU EL-QAIDA
Pemimimpin perempuan yang kuat
151. TASMIRA KAMIL
Permata yang indah dan sempurna
152. TASNIM THUFAILA
Angin semilir yang lembut dan halus
153. TSABITA SHIFWA
Sahabat yang memiliki keteguhan hati
Nama bayi Awalan U
154. UFAIRA NUR AFIFA
Anak perempuan pemberani yang memancarkan cahaya kesucian diri
155. ULFA ALIYA FITRI
Anak perempuan yang memiliki rasa persahabatan yang tinggi dan suci
156. ULFA KHAIRUNNISA
Sebai-baik wanita yang ramah terhadap orang lain
157. ULFA RAHMA HAYATI
Wanita yang penuh rasa persahabatan dan kasih sayang dalam kehidupanku
158. UZDA JAMILA
Anak perempuan yang memiliki kelebihan yang indah
159. UZDA SHAFIYYA
Kawan yang tulus dan memiliki kelebihan
Nama bayi Awalan W
160. WAFIYATU WARDA
anak perempuan yang bagaikan bunga mawar yang sempurna
161. WARDA FATINA
Bunga mawar yang mengagumkan
162. WAZIRA HUWAIDA
Menteri wanita yang lemah lembut
Nama bayi Awalan Y
163. YAFIA AZHAR
Bunga-bunga yang tinggi
164. YASMINA KHAIRUNNISA
The best woman like jasmine
165. YUMNA FARIHA
Anak perempuan yang mendapatkan beruntung dan bahagia
166. YUSRIYYA KAMILA
Anak perempuan yang bagaikan kemudahan yang sempurna
Nama bayi Awalan Z
167. ZAHIDA QALBI NADHIFA
Anak perempuan rendah hati yang memiliki hati yang bersih
168. ZAHIRA FAIRUZ
Anak perempuan yang bercahaya bagaikan permata
169. ZAHIYA KAMILIA
Indah bagaikan pepohonan yang selalu hijau
170. ZAHRA ALMAIRA RAHMAN
Putri (kerajaan) bunga yang penuh kasih
171. ZAHRA AMIRA RAHMANI
Anak perempuan yang bagaikan Bunga yang memimpin dengan kasih sayang penuh kasih
172. ZAHRATU NIDA
Bunga yang mempesona
173. ZALFA NAQIYYA
Permukaan mutiara yang jernih
174. ZARA NADIA AKHYAR
Fajar menyingsing yang mengawali segala kebaikan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Save nama-nama bayi perempuan..
mana tau ada rezeki masa akan datang.hihihi..
sekarang nak rehat 4 or 5 tahun dulu..
nak besarkan HERO2 ni...



Saturday, 20 June 2015

DIY :: TUTORIAL SHAWL ala ELSA FROZEN



Tudiaaaa...tajuk entry! tak boleh blah punyaaa!haha

TUTORIAL SHAWL ala ELSA FROZEN

time keja..selfie lagi :)
Mesti tertanya2 kenapa ana cakap ala elsa frozen.
padahal elsa ni tak pakai tudung ponn..hahahaa
sebenarnya style tudung ni mcm rambut elsa frozen tuu..

ana suka gak pakai style ni nampak ayu je! kahkahh.. *ayu sgt tau!
dan paling penting step dia mudah sangat2...
emm..sesuai jgk utk mommy yg suka pakai shawl nak cepat2..tp ber'style.
pakai shawl cepat2 pon kena ada kekemasannya jgk tau!
tak kemas nanti tak cantik..

dan paling penting!!

tak sampai 5 minit korang dah siap!!!!

jom mulakan! step yang sangat mudah..
(maaf jika gambar kurang memuaskan)

- Tudung shawl
- pin



1 mula2 korang pin kan tudung..
ikut muka korang la sesuai yang mana..
samada lebih sesuai pin di belakang atau di depan :)
muka ana lebih sesuai pin di depan..

2. cara pin ke belakang..klu muka anda sesuai mcmtu .OK ? paham ?

>>> pastikan pin tudung sebelah panjang dan sebelah lg pendek sikit.

3. bawakan sebelah panjang tu ke sebelah pendek...

4  tarikkan tudung yang panjang tadi lilit ke atas kepala..
pastikan juga kepok2 ala rambut elsa tu menjadi ok!



5. lepastu korang tarik je tudung tu smpai ke sbelah telinga kiri. (tengok pic)

6. dan pin kannn macam dalam gambar di atas ni..

7. tarik tudung bahagian pendek tu ke kanan dan pin kan ke bahu kanan.

8. step terakhir korang kemaskan tudung ni, bagi cantik2 tau!! :)

PENTING!! 
# kalau korang pakai anak tudung jenis ninja tu ok..aurat terjaga,
# kalau korang pakai ank tudung yang jenis biasa tu. *org kedah panggiil serkup kepala.haha.
pakai jenis ni korang kena pinkan tudung tepi telinga tu ke dalam sikit. kalau tak pin.
nanti nampak leher.. terSEKSI plakkk...bahaya!
# tak faham ?? hmm..korang try dulu nanti baru tau apa maksud ana.

cuba try ya kawan-kawan....
sesuai untuk pakai hari raya nanti..cewaahhhh! pkir raya dah oOoii..
sekali sekala ubah style apa salahnya! hehe



Monday, 15 June 2015

DIY :: CARA MUDAH ELAKKAN TUDUNG ROSAK


Cara mudah untuk elakkan tudung rosak..
khas untuk korang yang suka pakai tudung menggunakan pin.
terutamanya jenis tudung bawal..atau shawl (wide shawl)
instant shawl x payah cakap lah..x perlu guna pin ponn!

hahh..cerita pasal tudung..,bila dah pin kalau tersilap bukak kaa mesti benang 'tertarik' kan ?
pernah jadi tak ? tak pernah ?? biaq betoiii ? 99% korang tipu.hahaha.
ana tak percaya kalau korang bukak pin tak pernah tertarik benang tuh.
tudung ana banyak rosak..emmm.mungkin ana kasar sgt kot ??
ke..kalot ngn anak2 terus cabut pin..hehehe :P

jom belajar cara DIY yang mudah sangat!
untuk elakkan tudung kita rosak :)

BAHAN-BAHAN.
1. Getah
2. Gunting
3. Pin-pin yang korang ada.

tengok pic di bawah..mudah aje la..hihi





Fungsi getah tu untuk elakkan kain tudung kita tersangkut hujung pin tuh..
itu yang menyebabkan kain tersangkut dan rosak..
Ana dah buat...setakat la ni pakai tudung dah tak dak problem tudung rosak.. :)
korang pun kena try jugak tau!!

Sunday, 14 June 2015

KONGSI SUAMI ISTERI


Perhhh..tajuk entry.. macam pelik bunyinya! hahaha
kongsi suami isteri ? apa tu??
haishhh..jangan pikir bukan2 ya..x kuasa ahkak nak cerita poligami ka pa..
bukan itu la syg2 semua.....
ini lain ceritanya...

dulu kita hidup membujang..
kongsi ngn kawan2..adik2..pinjam baju ke, kasut ke.hihi
pernah buat tak ?? dulu memang muka tak malu..pinjam kat kawan je..

bila dah kahwin ni boleh kongsi macam2 jgk dengan suami..
kongsi makan...kongsi pakaian, kongsi kasut..macam-macam lahh.

ana n suami, kami suka kongsi baju.
untung la jugak sebab badan saiz sama ja.
kalau baju suami x padan dia bagi kat ana..
tapi bila time lipat baju ana x boleh nak asing ini sapa punya!
sebab satu baju dua orang yang pakai.hehehe
baju kami tak pernah pakai sama macam baju kapel tuu..
kalau nak sedondon pon warna baju ja :)

tapi haritu ana terkejut bila tengok dia pakai seluar ana..
seluar tu dah lama beli tau, tapi ana tak muat sebab terlalu besar.
silap saiz...malas nak tukar dah..simpan ja dalam almari.
satu hari en.suami rajin mengemas almari nampak seluar ni.
terus pakai..dia kata elok jugak dia pakai seluar ni...adoiii..
seluar kesayangan tuhhh walaupun ana tak pakai!
nasib dia pakai tak la nampak seluar ladies sgt kan.hahaha

malas nak edit..biar ori.hahaha

ni lah seluar kesayangan ana tuh...
dia dok syok pakai seluar ni skrg..
ni gambar masa pi zoo taiping..
berpeloh habisss ronda seround dalam zoo..hehe

seronok kan kalau kita boleh kongsi barang ngn en.suami.
korang plak macam mana ???? share apa ?
tapi satu ja kami tak boleh kongsi..iaitu kasut!
saiz kaki tak sama :D



Monday, 4 May 2015

SAHABAT





ini lah SAHABAT ana...
dulu..zaman sekolah kami la paling rapat..
siap buh nama geng 'Exult Winky'...haha. (hanya kami ja tau makna)
keluar sama2..bila dah habis sekolah semua buat haluan masing2..
ada yang sambung belajar, ada yang terus bekerja.

ana seorang je yang terus kerja lepas habis sekolah.
niat nak sambung belajar tu ada..
tapi komitmen ana sebagai anak sulung kena sara keluarga.
masa tu abah tak sihat macam selalu...
pernah pi temuduga Uitm, tapi ana x berharap sangat..
tak dapat pon xpa...huhu..*walaupun tringin nk belajar.
sebab mak kata tak mampu nak sara ana kalau pi belajar..
pernah menagisssss sebab rasa down sangat..
jeles tengok kawan-kawan pi belajar...
orang kutuk kerja lekeh...tak pergi belajar.
memang terasa wehhh..masa tu umur 19tahun.
macam2 kerja ana cuba..dah mcm2 pengalaman ana tempuhi..
tapi ana kuatkan diri...kerja..kerja sampai sekarang..
ini yang buat ana lebih matang..

dalam geng ni ana lah orang pertama yang kahwin dulu :)
dalam kelas pun orang pertama!!!
masa nak kahwin semua tekejut sebab ana bukan jenis ada pakwe zaman sekolah.hahaha
nak buat macam mana..jodohku awai. kahwin sajalah. :P

Masa zaman sekolah dulu,
di antara kami Amnie paling pandai. (pakai tudung pink baju meron)
dia anak cikgu sekolah kami.hehe. bab akaun, math kami belajar dari dia ja..
kerana dia lah jugak..ana pulun akaun masa SPM dapat B.
itu pon dah rasa bangga sangat sbb bg ana akaun tu susah.hihihi
sekarang dia dah habis belajar ijazah.
duk mencari kerja dan mencari calon tak dapat lagi.hahahahaha.
sapa yang sudi nak jadi calon bgtau lah ana..ana rekemen.
(jgn marah ye amnie :P )

Natrah (pakai tudung biru) sekarang dah jadi cikgu tadika kemas.
dah berkahwin dan ada anak sorang. Nur Arissa.
jenis cakap banyak..hahaha.. kalau cakap ngan dia sampai esok pun tak habissss.
kalau tak dak dia sepi gak geng kami...

Aidah (tudung kuning) dah habis belajar poli.
keja ofis kot tak silap ana..dah bertunang,.Bakal berkahwin...
nanti kahwin nak sponsor henna kat dia. lengan sampai ke siku. kaki smp ke lutut.
bole ke aidah ???? :D

Mimie (pakai spek mata) dah kerja di pasaraya..customer service.
dah berpunya..duk cintan cintun lagi.. bila nak kahwin xtau.hihi.
mimie n aidah ni rapat macam dua beradik..

Fariza (tudung coklat) haaa..dia ni selalu kena marah ngn kami.
kesian kadang2 depa suka kacau dia..
jenis hati lembut kalah tisu basah :P
manja kemainnnn..tp dia jugak la penghibur kami.

ada sorang lagi nama Salsabila.
anak makcik kantin. masa reunion ni dia x dak..
dah keja sbg cikgu tadika kemas..dah kahwin pon..

alhamdulillah..masing2 dah ada haluan sendiri..
nak jumpa selalu mmg lah susah..
tapi kami tetap rasa rindu nk kumpul sekali mcm zaman sekolah dulu.
seronok sangat!! hang out sama2...
bila berkumpul ramai2 cmni rasa best sangat!!

next planning nak pi berkelah katanya..huhuhu..
harap2 menjadi lah ya kawan-kawan..

# semoga ikatan persahabatan kita ni kekal buat selamanya.

Saturday, 2 May 2015

COOKIES RAYA PALING SEDAP DAN MURAH



Hai assalamualaikum :)
salam sejahtera

kejap je masa berlalu...
rasa tahun ni macam cepat sangat!
bulan depan nak puasa..
lepas puasa dah nak raya..
amboi..tetiba fikir pasal raya pulak.haha
dari semalam lagi ana duk fikir tema warna utk raya ni..
tak habis2 duk tgok online..jamu mata katakan :D
nak beli tak beli jerrr..huhu.

kalau cakap pasal kuih raya..
macam boring jer,..tiap tahun asyik kuih yg sama..kan ?
kuih raya wajib korang apa?
ana suka almond london..wajibb hokey!!

kalau dah rasa boring dengan kuih yg selalu korang makan..
tahun ni jom kita cuba cookies pulak!
tak raya pun boleh ja makan...hehe

cookies ni sedapppp sangat..rangup...
kaya dengan kekacang dan bijirin.
banyak khasiat wehhhhhhh....
cookies ni jenis drop..xda bentuk.
tapi kalau sekali masuk mulut rasa nak berkali2 sampai habis 1 balang.haha :P

Cookies ni di buat oleh Puan Azne.
ni fb dia EMPIRE DELIGHTS
di reka dan di cipta resepinya tersendiri..
memang sedapp.. hai dah berapa kali ulang sedap nih..
tetiba terliur nak makan lagi :D

-----------------------------------------------------------------------
Apa yang best tentang cookies ni ?
☆ 100% produk muslim
☆ bahan-bahan berkualiti
☆ 100% pure butter anchor tanpa bahan pengawet.
☆ Cookies yg kaya dgn khasiat kekacang n bijirin!


ini antara biskut yg di jual untuk hari raya...
bole order sekarang..


1. HABBATUS SAUDA COOKIES



Habbatus Sauda atau Black Seed adalah makanan sunnah. Memakannya mendapat pahala & baik untuk kesihatan inshaAllah
Tidak pahit. Gabungan Habbatus Sauda & doh cookies sangat serasi. Memberikan rasa yang sangat sedap inshaAllah
Sangat sedap. Gebu. Wangi yang menangkap deria anda.

-----------------------------------------------------
2. RED VELVET CHEESE

mengandungi chocolate chips putih & cheddar cheese pelengkap rasa

korang pernah rasa kek red velvet ? haa..macam tulah rasa dia.
ana pernah makan ni.. sedappppppp!!!!

---------------------------------------------------------

3. ROYAL BLACK MUNCH


cookies faberet ana.hihi..dalam cookies ni ada
chocolate chipcorn flakesrolled oats

--------------------------------------------------------

4. LAVA CRUNCH



Cookies yang paling HOT dalam carta cookies..walaupun tak cantik.haha
rasanya ? masyaAllah SEDAP.... !!!!!!

Ringan dan rangup, Cookies ini tidak menggunakan tepung, ia mengandungi....
corn flakeschocolate chippeanutcolourful chocolate bean

--------------------------------------------------------

5. ALMOND TREASURE


Cookies yang tidak menggunakan tepung..tp banyak khasiat sebab ada...
Almond nibscerealchocolate compound



--------------------------------------------------------
contoh packing untuk hari raya :)
botol lebih besar
☆ harga masih sama
☆ bahan-bahan berkualiti


Tunggu apa lagi....jom buat order sekarang!

RM 25.00 /botol (tidak termasuk kos courier)
COD Sungai petani, kedah
----------------------------------------------------------------------------------

Nak rasa dulu ?

>>>>> JUALAN PRA-HARI RAYA
*Tiada minimum order
*RM 10/botol (tidak termasuk kos courier)

♡ Anda berpeluang merasai sendiri cookies keluaran kami sebelum menjelang Hari Raya!!!

Berminat ? jgn tunggu lagi! cepat-cepat order...

>> 017-466 3393 (ANA)
sms/ whatsapp


Alang-alang membeli..beli la banyak2, takot tak cukup pulak sebalang.hihihi.

"Melt in your mouth, Stay in your heart" - Azne's Cookies

Wednesday, 15 April 2015

BERSALIN ANAK KEDUA


Assalamualaikum...

Bersalin dah dua bulan..baru nak cerita kan..haha.
ok..ok..ini pun sebab nak jadikan kenangan..
mana lah tau nanti anak2 ibu dah besar..
boleh baca macam mana ibu lahirkan awak dulu2.. :)

pertama sekali ana rasa bersyukur sangat2..
sebab bersalin kali kedua ni pun ALLAH swt permudahkan..
syukur sebab senang bersalin..
lepas ni nak pregnant lagi lah.oppsss!!!!!

bila kandungan ana dah masuk 37weeks...
ana start dah amik cuti 2minggu awai dari tarikh due..
sebab takot bersalin awai..masa amsyar dulu ana bersalin 38week.
sepanjang ana cuti..ana tinggal di rumah mak dengan amsyar..
sebab kalau sakit tengah malam ke..senang nak tinggal amsyar kat mak..
saat menunggu tanda2 kelahiran ni memang berdebar kannn..huhu..
tapi perasaan tak sabar tu lagi banyak sebenarnya!
orang kata setiap anak ni tak sama kelahirannya :)

hari bersilih ganti..pergi checkup 38week..masih belum ada tanda nak bersalin.
kalau ikut abg amsyar ni dah bersalin dah.hehehe.
nurse dah bagitau kalau 12.2.2015 tak bersalin, depa bagi tempoh lagi seminggu.
fuhhhh! harap2 tak la sampai tarikh due..biar awai xpa..tak nak la kena induce. takot!!!.

dan..pada hari itu........(39week)

04.02.2015 (11 malam)
Ana dah start rasa contraction 15minit sekali..
sempat catit dalam buku..tapi rasa contraction tu hanya 2jam sahaja.
lepas tu hilang... ana rasa baby tak mau keluar lagi kot...
tapi en.suami dah get ready kot2 ada emergency..dia pun bermalam di rumah mak.
mak mertua suruh pergi hospital terus tapi ana rasa bukan masanya lagi.hehe
mak mertua ana risau..x nak jadi macam amsyar dulu.. pi hospital terus beranak!haha.
kes emergency gak tu...ana tak turun tanda Keluar darah or pecah air ketuban.
ana hanya sakit pinggang sahaja..sama macam amsyar dulu..

dua hari kemudian...

06.02.2015 (6 ptg)
boring sungguh duduk terperap kat rumah....
ana ajak suami keluar jalan2......nak pergi AmanJaya Mall..
sebenarnya teringin nak beli tudung aidijuma.hahahah..
ana dah terjebak dengan tudung AJ ni...sebab lawa!!!
sempat beli 2 tudung..untuk ana n adik.
ana cakap kat adik "aku nak pkai tudung ni masa pi hospital nanti" :D
(last2 xsempat pakai pun..sarung je tudung yang mana ada)

08.00 malam
settle beli tudung terus balik rumah..masa ni tak rasa apa-apa pun..
sampai ja  kat rumah..lending atas Sofa rumah mak..
tiba2 rasa perut memulas dan sakit pinggang....
tengok jam 5minit sekali sakit!!!! wahhhh..seronok weiii...
bgtau mak.."mak..rasanya macam tanda nak bersalin ni.."
serius ana rasa seronok sangat sebab dapat rasa contraction tu..
mak suruh pi hospital terussss...ana kata.."rilex makk.nak makan kuetiaw goreng dulu bg ada tenaga.."
mak gelak ja...tak padan dengan sakit..wajib isi perut dulu!
lepas makan..pergi mandi..kemas barang sikit...terus ke hospital.

9.00 malam
dalam perjalanan ke hospital..ana cakap kat suami best jugak kalau bersalin malam..
suami  tanya "kenapa ?" sebab senang nak parking.
kalau la ana bersalin siang..tak tau nak cari parking kat mana.hahahah.
lepastu malam2 sejuk..best nak tido dgn baby..
sempat lagi duk borak2 kosong sambil duk layan contraction..
sampai je hospital terus pergi daftar...
eh..sebelum tu bersalaman dulu lah dengan suami..mintak hampun semua.hehe

lepas settle daftar..masuk bilik chek CTG.
lama jugak la tunggu dalam bilik chek jantung baby tu..haishhh..sejam pa...
dengan contraction yang menyerang kadang2 rasa macam tak leh nak tahan..
tapi ana cuba cool..tak nak layan sangat contraction tu..
doc datang chek VE..adoiii..rasa macam nak tertendang doktor tu..kasar sungguh cara dia...
kira ni kali kedua kena seluk..masa amsyar chek VE tak rasa apa dah sbb dah full 10cm!
Hat ni betul2 terasa..huhh!.doktor bagitau..ok 4cm.
nurse bgtau kat suami mungkin dalam masa 4jam lagi ana bersalin.

11.00 malam
sain surat masuk labour room pulakkk....
di sebabkan malam tu ramai yang bersalin..labour room penuh.
ana kena tunggu kat luar dulu sementara staf cuci bilik tuuu..
duduk atas wheelchair dengan contraction semakin kuat..layan ajela..
bila dah dapat masuk bilik..baring..chek CTG lagi...
ana tak tau lah bila ana baring contraction tu lagi kuat..fuhh! berpelohhh...
ana teringat kawan bg petua nak buka laluan cepat..
mengiring ke kiri..kaki kiri bagi lurus, kaki kanan bengkok sikit..
bila rasa contraction..teran sikit..sambil tgn kanan angkat punggung sikit.hehe
ana try jugak lah..memang menjadi..hehehe..

yang best tu..doktor tegur..
doktor :- "eh kenapa puan mengiring ?"
ana :- "saya rasa mengiring lebih selesa.hehehe"
doktor :- seeloknya puan berbaring sebab nak chek jantung baby ok ke tak :)
ana :- tapi doktor sy rasa macam tak tahan dah..rasa macam nak teran..dalam masa yang sama saya rasa sakit perut..risau kalau terberak kat sini.hahahah"
doktor :- biar sy chek dulu..ok puan dah boleh mula teran lepas sy pecahkan air ketuban ni.
ana :- "OK" dalam hati 'tak sabarnya'

Alhamdulillah..tepat pada jam 11.29malam..
ana selamat bersalin,,,sakit yang kuat tadi terus hilang!!
first sekali ana tgok..jantina dia dulu.sbb haritu kan konpius boy or girl.
rupanya boy! :)
syukur! abg amsyar ada geng dah..
yang best bersalin kedua ni..tak dak episiotomy..
cuma ada luka sikit..kena jahit jugak sikit..biasalah kan :)

lepas settle semua..nurse bagi baby untuk menyusu..
alhamdulillah..baby pandai menyusu..kuat pulak tu..hehe..
ana di tolak ke tempat daftar tadi untuk jumpa family..

"keluarga Nurul Fahana?"

sapa pun tak mai masuk...kesian kan ?
rupanya en.suami balik rumah..!!!!
nak call HP semua ada kat dia..
mungkin dia ingat wife dia lmabat bersalin lagi.huhu

lama jugak la ana menunggu en.suami..
nasib baik dia datang..kalau dia datang pagi esoknya..jenuhhh!
tak pakai baju la si baby ni..hehe,.
en.suami terkejut.."la bersalin dah ??? abg ingat lambat lagi..sebab tu abang balik rumah dulu.."
en.suami azankan baby...abah pun datang tengok sat cucu dia ni.
bermalam dengan baby memang best lah..
lama gila tak berjaga malam.
sekarang dah kena berjaga malam. tak apalah..
nanti2 dah terbiasa....mcm amsyar dulu.

itu la kisah bersalin anak kedua..
cerita pon lebih kurang sama je macam abg amsyar kan.
alhamdulillah sekali lagi..umur dah 24tahun dah ank dua :)
HERO-HERO pulak...rasa semangat je kan.
waris ibu ayah..



Nama di beri Muhammad Rayyis Ammar bin Shafize
yang bermaksud Ketua yang memakmurkan dan kuat agamanya.
semoga anak ibu dan ayah ni menjadi ank yang soleh,dan menjadi seorang yg berguna pd masa hadapan!


Wednesday, 8 April 2015

DIY barang mekap - blusher segera!!


haa..ini khas untuk korang yang suka mekap...
pernah tak korang duk mekap tiba2 bukak blusher habis ??
eh..macam tak logik plak blusher habis..
emm..blusher lupa beli ???
eh..macam tipu plak..hahaha..

ok..dah!! korang abaikan..merapu jer..
bg korang yang belum ada blusher..
macam ana lah..ana bukannya taknak beli..
sebenarnya ana tak reti nak beli..tak tau nk pakai kaler apa.hihi.
haritu lah tengok Star King punya pasal..
miss korea tu tunjuk DIY blusher!

ok bahan-bahan.........macam nak masak plak..hmmm..

1. BB CREAM
2. LIPSTICK (Warna pilihan anda)


sila abaikan rupa BB CREAM ku yang belemoih itu..hihi
ini bahan yang perlu korang ada..



cari 1 bekas kecik korang picit sikit je BB CREAM tu..xpayah letak banyak2.
pastu korang tonyoh sikit lipstik bak kata org kedah (tonyoh)hahaha..
then korang sebatikan BB cream n lipstik tuuu.
nanti akan jadi macam warna di atas.
warna blusher di tentukan warna lipstik anda.
pleaseeeee jangan guna kaler merah ang..ang.....
nanti sapu kat pipi macam opera cina plak..hehe..


beza tak ? ana x edit tau..

cara nak guna ??
sapu kat pipi macam pakai blusher biasa tu.cuma hat ni liquid laa...
korang sapu sikit ja..ana suka blusher camni..nampak lebih natural..hihi.
kalau nampak terlalu terang korang sapu bedak sikit ye :)
sila-silalah DIY sendiri..lebih jimat...

Wednesday, 21 January 2015

ASB LOAN :: Ada baik buruknya!


assalamualaikum dan salam sejahtera.
huuuu..lama tak update blog kan.
sorry sangat! kadang-kadang tak dak cerita menarik pon..
tapi sekarang baru ada cerita..
ehh..apa yang ana cakap ni ?haha.

ok jangan pening-pening nooooo..
ana just nak share pasal ASB LOAN.
mesti korang jugak tak terlepas di promote oleh pihak bank utk join loan asb ni kan?
bukan tak bagus loan ni..ada baik buruknya jugak!
asb loan ni macam kita pinjam duit bank, tapi melabur guna skim amanah saham.
dividen memang berganda lah berbanding kita menabung biasa tuu..




ana buat loan asb ni dah hampir 3 tahun..
kira ana buat loan ni sebelum ana kahwin lahh..time tu memang duk simpan duit.
setiap bulan ana boleh simpan RM500 utk majlis kahwin ana...
tapi....beberapa bulan sebelum majlis tu..ana 'terpengaruh' dengan kata-kata pihak bank.
yes..festime dengar asb loan ni..depa memang promote habis-habisan.
terang satu persatu nak bagi ana faham..
bila dah ter'join untuk loan asb ni..mak memang marah gilaaaaaaa kat ana.
yela..mau x marah. loan asb ana 50K bayaran bulanan RM 300 selama 25tahun!!!
tapi hanya setahun ja kita menabung, tahun kemudian kita guna duit dividen bayar loan tu.

mak ana memang sound ana lah..hehehe. sebab buat keputusan sendiri.
duit untuk simpan majlis kahwin tu ana dah kena bayar loan. itu yang mak tak setuju.
ok..masa tu ana masih muda..cewaaahhhh! tak fikir panjang ponnn!
apa yang ana fikir..adalah simpanan masa depan.itu yang ana faham..
tapi mak ana memang tak setuju.....
nak batalkan loan tu memang dah tak boleh..

jadi sedar tak sedar dah 3tahun masa berlalu.
setiap bulan bayar loan tak pernah missss...
setiap tahun dapat dividen yang banyak! itu lah duit kecemasan yang ana guna..
duit dividen ni sangat membantu ana time ana sesak..walaupun ana kena cover balik nanti.hehe.
itu antara kebaikan loan ni.. tapi ada part paling best jika kita tahu cara melabur guna asb loan ni.
ana pernah baca dalam internet..memang best! tak payah tunggu 25tahun baru dapat duit tu.
tapi ada caranya.. insyaALLAH nanti ana share. ana pon nak terminate dlm masa 5thn akan datang.

tapi.............yang buruknya :(
ini part yang paling ana tak sukaaaaaaaa...
ASB LOAN ni boleh sangkut kalau kita nak beli rumah or kereta.
kalau kita tak bayar ke..nama boleh blacklist ok!
ana pernah cerita kan ana nak beli kereta ?? wishlist ana tahun 2015.
ok..awal bulan haritu ana ada try buat loan untuk kereta pertama.
tapi kebanyakan bank reject permohonan ana sebab ada ASB loan ni..
alasannya gaji tak stronggg!! serius rasa geram gilaaaa..sebab ana bayar cantik, tak pernah miss.
sekarang pon dah settle payment loan tu setahun guna dividen..
sebelum ana join asb loan tu..ana pernah tanya maybank "kalau sy nak beli rumah or kereta sangkut x?"
katanya "tak, jika bayar elok..."

ana memang tak puas hati..............................
ana try pi maybank nak terminate ASB LOAN tu dengan alasan asb tu menganggu ana nak buat loan kereta or rumah nanti sebab gaji sy tak banyak..
tapi pihak maybank rilex je cakap kat ana "u cari orang lain yang boleh buat loan untuk u"
whaaatttt?? nak pakai kereta sendiri tapi nama orang lain ?
rasa macam putus asa sangat nak beli kereta sendiri tak boleh gara-gara ASB ni..
walaupun bayaran bulanan loan asb tu dah x guna duit gaji dah..

yelah..pihak bank depa kira macamni tau..

contoh :-
Bulanan asb loan : RM 300
Bualanan Kereta : RM 400
Total : RM 700 x 3 = RM 2100

Jadi ana kena ada gaji lebih dari RM 2100 tu..sedangkan gaji ana sekarang tak sampai RM1500 pon :(
walaupun guna grantoooo...
nak tunggu gaji RM 2000 ? entah bila boleh pakai kereta...huhu..

sedih kannnn..kecewa memang lah.
tapi ana tetap tak putus asa!!!!
ana ada try cara lain.........................
semoga ada harapan dan rezeki kali ni...
korang doa2 la ekh..mana tau doa korang allah makbulkan utk ana. :)
mesti korang tertanya2..kenapa tak share dgn en.suami kan ?
ok.suami ana kerja sndiri..pendapatan tak tetap dan tiada slip gaji.
itu masalahnya..sebab tu ana guna nama ana utk beli kereta ni.
mudah-mudahan ada rezeki kali ni..


## luahan hati..
ana rasa macam tertipu..dulu pihak bank pernah cakap kat ana "student pon banyak ambik loan ni untuk masa depan"
sedangkan mereka student mampu bayar ? lepas habis belajar nak kena bayar pinjaman lagi..mcm mana pulak depa nak apply beli kereta? musykilll sungguh!! rasa tertipu! :(

so..apa pendapat korang ? bagus ke tak asb ni ?
bagi ana..bagus utk korang yang susah nak menabung,
dan tak bagus jika korang punya ekonomi tak stabil lagi.huhu.
nanti jadi senasib macam ana...

Tuesday, 13 January 2015

URINE TEST homemade :: JANTINA BABY


Assalamualaikum semua..
korang sihat ka? ana macam biasa la tengah menunggu tanda-tanda kelahiran ni..huhu.
menghitung hari katakan..nervous ?? mestilah........
x tau nak mai rasa sakit yang macam mana nanti :D
turun darah dulu ke, keluar air ketuban ke..atau sakit pinggang ja..
sebab dah ada pengalaman kan..dulu masa nak bersalin amsyar, sakit pinggang ja.
tupp..tup..pi hospital baru pecah ketuban dan dah terbuka 10cm!!
terkejut weehhhh..hahaha.. rasa macam tak percaya anak sulung boleh senang bersalin macamtu.

tapi perlu la ingat setiap anak tak sama pengalamannya...*kata orang
harap2 baby A ni pun semudah macam abg Amsyar jugak..aminnn!
yang paling best pregnant kali adalah SUPRISSSSSEEEEE!!!
kes scan 2 kali berbeza jantina.hahaha.. kejap boy, kejap girl.
sebab tu rasa macam tak sabar sangat nak jumpa baby A ni..!!

sebelum tu ana nak ajak korang buat URINE TEST homemade ni untuk tau jantina baby.
ana pernah buat dah.....hampir 10 kali...hihi.



nak tau RESULT ana ?

URINE + CLOROX = berbuih / pregnant (saja test.hihihi)
URINE + SODA = tak berbuih.

even dah banyak kali try buat tetap result yang sama..
tuang je urine jadi keruh.hahahaha. xdak buih langsung.
adakah baby A ni GIRL ??? benarkah ?
hmmm..petanda lain, puting nenen amsyar terbelah..
eh..itu tips orang dulu2..katanya kalau puting nenen si abang terbelah maknanya girl.
kalau timbul boy. kadang-kadang tak betul jugak.hehehe.

pernah tanya kawan pasal urin test ni, dia pun sama result macam ana..buat banyak kali
siap cakap "entah la ana, buat jadi keruh jugak..ke soda dah expired"..
tapi rezeki dia dapat jugak baby GIRL haaaaa...dah sepasang. :)

ana tak pasti ketepatan urine test homemade ni 100% atau tak..
tapi ana ada terbaca..setiap jantina anak boleh merubah hormon si ibu sebenarnya.
korang pernah tau tak petua potensi nak dapat baby boy sebelum ehem2 tu kena cuci faraj
dengan air soda bikarbonat (beli di farmasi ya) huhu.

kalau nak tahu tepat ke tak..tunggu baby A ni keluar dulu ya!!.hehehe :D
ni just suka-suka je k..ana tak mengharap pun sebenarnya..
yang penting baby A selamat di lahirkan..

update: 36 week sudah :)


Friday, 9 January 2015

Umur 2 Tahun hantar ke TASKA ??


Assalamualaikum semua..
lama tak tempek gambar budak ni kan.hehehe


dah besar dah dia..Muhammad Rayyan Amsyar bin Shafize
11 Feb 2015 cukup umur 2tahun dan jadi abang :)
wahhh..cepat betul masa berlalu kan. dulu tau minum susu, menangis je.
sekarang dah berlari, mulut pun potpet..huhu
badan slim macam mak ayah dia ok.
dah makin bijak nak itu nak ini..
beli baju nak pilih sendiri..kalau dia bekenan kena beli lahh.
pernah try potty train kononnya kat dia..ni kes maktok yg training dia..
firstime pkai underwear tanpa pampers seronok kemain..
tapi bila dah kencing baru bgtau.."cingggg"..hahahaha.
yang best tu lap sendiri pastu basuh underwear sendiri..sidai kat tangga.
bertuah betul budak ni...

harini nak cakap pasal taska...
"Umur 2 Tahun hantar ke TASKA ??"
sorry...bukan nak cakap ini betul itu salah tau!..NO..NO..NO.
Haritu borak dengan group mommy (geng skolah).. pakat cerita pasal Taska.
anak kami semua sama umor baru nak masuk 2 tahun// 2015.
sebenarnya ana tak fikir pun nak hantar Amsyar ke taska.
Memang takdak dalam senarai la taska ni dalam otak ana.hehe
sebab ? rasa macam dia kecik lagi.,umur baru 2tahun dah nak hantar taska rasa macam kurang sesuai.
kesian pulak.hihi.lain la klu umur dah 3-4tahun kan.

kawan-kawan lain depa ada alasan sendiri kenapa nak hantar ke taska.
yg sorang tu sebab anak dua, tak mampu nak handle 2 org dalam 1 masa.
maklum la jarak setahun sorang.hehe..pening la sikit kan.
yg sorang lagi sebab nak kerja. senang bila hantar taska.
dan bg depa, kos taska lebih rendah dari hantar orang mengasuh.
taska jugak ada pendidikan yang di ajar, bukan setakat main saja.

walaupun TASKA ni ada kebaikan dan keburukannya jugak.
Antara kebaikan yg ana tengok..yes..budak cepat berdikari, cepat belajar.
otak budak memang faham kan...
dari segi pergaulan,anak2 kita jadi lebih suka berkawan.dan pandai bermain.
ok...tapiiii...sekarang ni macam2 kes kat terjadi taska kan..
budak mati tercekik susu lah..adoiii..
pastu pengasuh suap makanan kat anak secara paksa..
kena kurung dalam bilik air sebab nakal sangat kannnn..
dan macam-macam lagi lahh............
owhhhh..tidakkk! ana tak boleh terima. takotttt!

bg ana umur 2 tahun bukan lah cerdik sepenuhnya macam 4-5 tahun tu..
bukan pandai berdikari sangat pun lagi..
kadang2 kita cakap dan larang pun susah nak dengar..
inikan pula tinggal kat taska.
risau..ye memang risau....tak tahu orang layan anak kita macam mana.
setakat nak cari pengasuh pun ana tak harap..
sebab tu bagi mak mengasuh, mak sendiri cakap mengasuh cucu tak sama mengasuh ank orang :)
ini kan pula nak pegi hantar taska...no.no..belum tiba masanya lagi.

ana lebih suka kalau dia umur 2-3tahun nak hantar kelas mengaji ke..
ana rasa lebih baik ajar homeschooling je kat rumah..
kita pun bole ajar anak sendiri...
beli buku ada gambaq2 tuh..beli flashcard..ajar..ajar..
ana suka la tengok mak-mak yang rajin buat homeschooling ajar anak kat rumah.
tak semestinya kena hantar gi taska jadi pandai..huhuhu.
kaannnnn ???

iklan sat nooooo
Masing-masing ada alasan sendiri kenapa nak hantar ke taska.
ana tak tau lah pendapat korang macam mana..
wajar ke anak berumur 2tahun hantar ke taska semata2 nak dia berdikari?
ana selalu je berangan kalau ana tak keja..nak luangkan masa dengan anak 24jam 7hari seminggu.
walaupun kadang2 ana jadi tarzan jugak kat rumah tu dengan perangai anak.hahaha.
tapi best..macam2 aktiviti boleh buat kan..

kalau korang nak hantar ke taska jugak pilihlah taska yang elok2..
yang berdaftar dan yang boleh jaga anak kita sebaik mungkin..insyaALLAH :)



Saturday, 3 January 2015

WishLIST 2015 :: Apa yang saya inginkan ?


Setiap awal tahun pasti ada wishlist yang ingin di capai pada tahun tersebut.
ok..ana pun nak share jugak lah wishlist 2015 kali ni.

1. Nak beli KERETA.
ok..sebenarnya ana dan suami tiada kereta sendiri tapi ada lesen lah.hehe. kalau nak keluar mana-mana mesti pinjam kereta mak mertua,.hihihi.. kadang2 pinjam kereta abah. gitulah kehidupan kami. nak ke mana pun susah..kami merempit ja.. tapi perkara yang paling ana sedih kalau nak pergi kerja time hujan,.mau tak sedih..klu nak masuk kerja lambat sebab hujan pun tak boleh, bos langsung tak boleh terima alasan tuu. yela..ana ni ada moto ja, bayangkan time hujan, ana nak kena hantar amsyar gi rumah mak dulu,baru pi kerja. kalau hujan lebat memang rasa sedih sgt. sebenarnya ada kereta proton saga lama mak mertua bg kat suami utk berniaga. kereta tu agak lusuh maklum lah duk usung pi niaga tapi elok lagi..cuma econ ja xdak. kalau naik time hujan..paham2 ajela kena lap cermin.huhu..bukan tak bersyukur,  bersyukur sgt dah.. walaupun selalu kena hujan dan panas tapi allah tetap sygkan kami 1 family jarang sgt kena demam dan penyakit lain. alhamdulillah...


lepasni harap ada lah rezeki nak beli kereta mampu milik ja. yang boleh pi jalan jauh, yang boleh bawak anak2 pi berjalan. lepas ni kami dah berempat dah :)
# bekenan pulak Proton Saga SV merah ni.hehe

2. BERCUTI


teringin sangat nak pergi bercuti atau jalan2. Amsyar dah semakin besar..teringin gila nak bawak dia pi zoo. boleh kenal haiwan-haiwan..dan teringin nak bawak mak abah pi bercuti...planning pi langkawi ja...tahun lepas tak menjadi harap tahun ni menjadi la.hehe.

kesian dulu masa kami kecik2 ja abah selalu bawak pi berjalan, sekarang semua dah besar..rindunya saat2 masa kecik dulu :')

ni pun salah satu sebab jugak kenapa nk beli kereta baru. kereta abah x mampu nak pergi jalan jauh. maklum lah kereta dah lama dekat 20tahun dah.

3. BELAJAR MAKE UP


ini pun salah satu impian ana nak jadi jurumekap pulak..insyaALLAH. sebelum ni dah belajar mekap tapi dah lupa basic,hehe. kalau boleh nak kembangkan lagi bakat yang ada ni selain melukis henna..pastu kalau ada rezeki boleh buat fulltime.

4. CARI KERJA YANG SESUAI
kerja sekarang ni ok..bukan tak ok. cuma xdak masa dengan suami dan anak2.ana kerja 10pagi-10malam.walaupun 4hari kerja 2hari cuti tpi ana biarkan anak duk rumah mak selama 12jam sehari. tinggalkan suami tanpa memasak...balik kerja pukul 10mlm je ana masak.itu pun jarang sangat,hihi. kadang2 rasa gak bersalah kat suami tp apakan daya, dia pun faham. dia pun banyak berdikari dah..lapar masak sendiri. time cuti je nak masak sedap2 pun. kesian pulak kat suami :(

kalau boleh nak cari kerja ofis hour..cuti 2hari seminggu, senang lah. tapi kalau ada rezeki ana nak sangat kerja sendiri.. senang nak urus waktu sendiri. kita bos,kita lah pekerja.

5. KEMBANGKAN BISNES
ha..yang ni nak seriusss......ada bisnes ana masih tergendala atas faktor transpot jugak.huhu. kalau boleh nak teruskan kembangkan bisnes tu. rugi bila orang lain dah maju ke depan..ana masih di takuk lama. tapi dengan tahun baru ni rasa betul2 nak serius..rasa semangat sikit kereta dah ada nanti.. nak gi join kelas ke nak gi amik stok ke..senang la sikit. tak de nak nyusahkan orang lain. :)

orang selalu cakap, kalau hendak berjaya jangan bg beribu alasan, tapi ana still ada alasan tersendiri kenapa dan mengapa ana tak boleh nak fokus kat bisnes tu.hanya ALLAH swt saja yang maha mengetahui. seronok tengok orang lain dah berjaya..ada income masyuk!! siapa tak teringin kan. :)

ok..setakat tu jela yang ana nak untuk tahun baru ni..
harap2 impian menjadi kenyataan lah..hehehe

anda pulak bagaimana ?

Settle jugak! :: Cadar baby


assalamualaikum!
hye..hye...amboi makyong skrg busy sgt tau..
dah masuk bulan januari haaaa...mau x kalot..
dah 8bulan lebih dah..apa pun tak settle lagi,

now..alhamdulilllah...
rasa lapang sikit.. cadar baby dah siap!!
baju baby dah basuh, dah paking dah...huhu..
gigih makyong buat sorang2...
dulu masa kat abg amsyar tak de rasa busy cmni tau.
perut dah 7bulan settle dah..ni 8 bulan baru nak settle.hehehe
mungkin sbb rezeki henna tak putus2 sepanjang bulan dec.
time cuti je...henna..henna je time cuti..
rezeki anak2 jugak :)

tema cadar kali ni merah yOooo!
guna kain cotton flannel.
lebihan kain tu buat barut.
mak cakap..buat pi laaah... x rugi pun kalau buat barut.
ok..ok...kita buat saja.hihi.
ana rasa berbaloi sangat beli mesin jahit ni..
sangat membantu!! setakat ni ana dah jahit langsir dan cadar baby guna mesin ni.
bestt..bestt...di mana saja bole jahit.
haritu bawak mesin ni jahit kat rumah mak..siap duduk atas kusyen depan rumah.hehe.
maklum la saiz kecik..senang nk bawak ke mana saja.
tepi pantai pun boleh haaa...huishhh! ada ka nak jahit tepi pantai?hahaha


kalau anda suka menjahit..beli la mesin ni..
x payah beli mahal2 pun tak pa..
mak kata..kat rumah wajib ada satu mesin jahit atau jarum benang...
habuan nak jahit seluar koyak ka..kannn..

ninndiaaaaaaa....
cadar baby "A" kita...
kali ni tilam saiz sederhana ja..x besar macam abg amsyar tuh..over sangat.hahaha
guna kekabu dari tilam abg amsyar...makeover ja.
1 tilam abg amsyar tu boleh dapat la 1 tilam dan 3 bantal adik baby. JIMAT!


siap renda2 lagi tau..en.suami kata, jangan buh renda banyak2 macam perempuan sgt la..
kalau keluar lelaki macamna ? ehh..ada makyong kesah ?? janji cute di mata makyong.




jahitan ZigZag kecik.....kan dah cakap berbaloi beli mesin ni sebab ada jahitan lain lagi.
(pic kelabu pulak)

tak sabarnya nak tunggu baby A ni keluar tau!
rasa macam suprise sangat-sangat ni....nak tau GIRL OR BOY.heheh
member suggest suh pi scan 4D..alaaa...bukan xnak..macam tak aci je dulu amsyar tak scan 4D.
sekarang dah 34 week.. haritu scan masa 32week doc cakap baby A ni kecik..
berat dia cuma 1.4kg ja..beza dgn abg amsyar dulu 1.8kg.
heran jugak kenapa dia kecik sedangkan tiap bulan berat ana naik 2kg maintain ja.huhu.
tak mengapalah sayang..janji kamu sihat ya! insyaALLAH tak lambat dah kita nak jumpa..
semoga semua dipermudahkan..aminnn!