About Me

My photo
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Nurul Fahana [sg.petani,Kedah] in LOVE Mr.Husband : Shafize and Our sOn : Rayyan Amsyar & Rayyis Ammar

DOAKU HARI INI

Ya allah, berikan lah kami rezeki yang luas, yang halal lagi baik, tanpa memberatkan kami, jika rezeki kami berada di langit, maka turunkan lah, jika berada di bumi,maka keluarkan lah, jika jauh,maka dekatkan lah,jika dekat,maka mudahkan lah, jika sedikit maka banyakkan lah, jika banyak maka berkati lah, perkenankan lah doa hambamu ini..aminnn!!

~ Chenta ~

~ Chenta ~
sweet family

~ Our SON ~

~ Our SON ~
cinta hati kami sepanjang hayat :)

Thursday, 28 August 2014

RESEPI KU :: BAKSO CARA MUDAH!


Bakso...pernah makan ? eh..tak pernah ?
kena la cuba makan..sedap tau!
BAKSO ni berasal dari makanan indonesia.
kat indon femes la Bakso2 ni...
Bakso ni macam ala-ala bihun sup2..
tapi rasa dia x sama macam bihun sup.
rasa macam bihun PAMA ye jugak..hihi.
tapi yang best bakso ni kena ada bebola daging..

kalau kita lihat resepi asal..
Resepi bakso ni kena guna halia, serai untuk kuah..ana x guna suma tu.hihi
tapi yang ana perasan la..kalau bakso indon depa tak guna bihun.
kita nampak mcm bihun tapi sebenarnya guna suhun!
haritu ana pernah beli kat org indon jual..
makan suhun memang tak kenyang la.huhuhu..
pastu bebola daging depa buat sendiri..besor2..puas makan!
*kalau kita rajin pun boleh buat sndiri jugak.hehe
dan resepi yg ana nak share ni amik dari org indon jugak.
cuma ada ubah sikit dari resepi asal...

✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  


kita buat cara kita BAKSO malaysia.hahaha.

ni resepi BAKSO CARA MUDAH!!

abaikan jela rupa bakso ana yang tak berapa nak lengkap tu.
dah la buh dalam pinggan plastik je..
sangat menyelerakan untuk ibu mengandung ni.hehe



Bahan-bahan :-

  • 1 bungkus bihun yang di celur dan ditoskan.
  • daun sup + daun bawang. (hiasan)
  • Taugeh. (hiasan)
  • bawang goreng (hiasan)


bahan Untuk kuah :-

  • 6 ulas Bawang putih + 3 ulas bawang besar (blender halus)
  • sup bunjut 1 paket.
  • bebola daging (ada jual kt pasaraya)
  • Lada hitam sikit.
  • Garam secukup rasa.

cara-cara :-
panaskan minyak, tumis bahan blender dulu...pastu masukkan air secukupnya (agak2 la nk kuah banyak mana) pastu masukkan sup bunjut,agak2 mendidih masukkan bebola daging, lada hitam sikit, garam secukup rasa..bila kuah dah siap masak buh daun bawang n daun sup bg wangi..SIAP! (kalau ada penambah perasa mcm "cukup rasa" ke bubuh la sekali). setengah orang dia letak sayur carrot dlm kuah bakso ni..nk letak pun boleh..x salah.hehe..

untuk cabai hitam
  • cabai melaka / cili padi ( sama je.hahaha)
  • kicap

cara-cara :-
goreng cabai melaka guna minyak yg sedikit ye,jangan sampai hangit plak.
lepastu boleh la blend kering dengan kicap ya! SIAP !

✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  

makan time panas-panas lepastu pedas-pedas plak memang umpppphhhhhh lahh!!
faberet ni tau! mak ana selalu buat sebab senang..hehe
lepasni nak try buat LAKSA pulak tak guna ikan rebus...
semua nak mudah2 je..JANJI SEDAPPPPP!!



No comments:

Post a Comment