About Me

My photo
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Nurul Fahana [sg.petani,Kedah] in LOVE Mr.Husband : Shafize and Our sOn : Rayyan Amsyar & Rayyis Ammar

DOAKU HARI INI

Ya allah, berikan lah kami rezeki yang luas, yang halal lagi baik, tanpa memberatkan kami, jika rezeki kami berada di langit, maka turunkan lah, jika berada di bumi,maka keluarkan lah, jika jauh,maka dekatkan lah,jika dekat,maka mudahkan lah, jika sedikit maka banyakkan lah, jika banyak maka berkati lah, perkenankan lah doa hambamu ini..aminnn!!

~ Chenta ~

~ Chenta ~
sweet family

~ Our SON ~

~ Our SON ~
cinta hati kami sepanjang hayat :)

Thursday, 8 May 2014

AISKRIM buah buahan untuk kanak-kanak


Assalamualaikum..hai semua :)

bila si kecil dah semakin besar, apa orang makan, dia pun nak makan jugak kannn.
orang makan ais, dia nak ais..makan sikit boleh la, tapi kalau nak banyak2 ibu rasa ibu kena buat aiskrim 1 malaysia.hehe. aiskrim buat sendiri ni lebih selamat dari aiskrim yang jual di pasaraya.
yelaaa..gula banyak! nanti kena kencing manis plak..hehe

mula2 tu plan nak buat aiskrim letak dalam bekas tuh.
ala bekas mcm aiskrim siap dgn batang pemegang tuh!
tapi bila fikir balik, amsyar ni baru 1 tahun ++ , habis belemoih nanti klu guna hat tu.
last2 dapat ideal buh dalam plastik..

makan ais sambil tgok tv.huhu

AIS KRIM EPAL + KURMA

Ana buat buah epal, sebab amsyar suka buah epal.
kurma sebagai pemanis, penganti gula.


1 biji buah epal (kalau nak buat sikit )
5 biji kurma.
Susu Formula (kalau ank xminum susu formula, tambah ais suam ja)

cara-cara :-
1. potong buah kecil2. pastu stim buah epal n kurma sampai lembut.
2. biarkan sejuk, masukkan epal + kurma + FM dalam blender.
3. blend sampai halus mulus..jangan pekat sangat dan jangan ceroi sangat. (cair la..sorry bahasa kedah kami pnggil ceroi.hahaha )
4. masukkan dalam jug kecil, tuang dalam plastik aiskrim. ikat elok2 ok ?
5. settle ? masuk dalam peti ais, tunggu beku boleh la makan.


caranya mudah je kan ? macam kita buat puree tu..
tapi kalau tak nak letak FM letak je air suam or panas, sbb kalau letak air sejuk biasa, nanti ais keras sangat! tak halusss...boleh try ok?
amsyar ni kan, bila kita buat ais macamni laju je makan ! habisss 1 batang ais krim tuh!
kalau buat ala2 puree, uwerkkk..uwerkkk..hahaha.. maklum la budak dah ada gigi, mana mau lembik2.

nanti boleh cuba buah lain pulak ya! :)
kalau nak lagi sedap kan..kita tambah laa mealshakes !


Ehhh..AIS-AIS NI TAK BAHAYA KE UNTUK BUDAK ?

ana baru je dapat tau, klu budak batuk, bg je dia minum ais untuk melegakan batuk tu.hihi.

Umumnya semua orang tahu ais tidak elok untuk kesihatan kan, TAPI terdapat FAKTA tentang kebaikan Ais ni tau!



ana nak kongsikan untuk mereka yang belum tahu :-
"Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis ataupun manusia"

Kelebihan Ais/Air Sejuk:

  • Membiasakan diri menguyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.
  • Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia agar dapat kembali tidur seperti biasa.
  • Mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.
  • Untuk kanak-kanak, benarkan mereka menguyah ais untuk menguatkan gigi mereka dan sekiranya mereka batuk, benarkan mereka memakan aiskrim secara perlahan dan berterusan untuk beberapa jam kerana ianya lebih berkesan daripada memakan ubat batuk yang mengambil masa seminggu untuk menyembuhkan batuk. 
  • Atlit atau ahli sukan biasanya menggunakan ais sebagai rawatan awal untuk kecederaan yang dialami.
  • Sekiranya bayi menghidap demam panas, ais boleh digunakan sebagai ajen perencat agar dapat menghalang kecederaan yang lebih berat.
  • Air sejuk yang dibalut dengan kain hitam adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah.
  • Air sejuk dalam rahsia cuka juga adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ianya  dapat mencepatkan kadar kesembuhan.
  • Secara psikologinya air sejuk amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau unsur spiritual yang jahat.
  • Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.
  • Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan danjangkitan.
  • Air sejuk dalam rahsia aie memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu intan.
  • Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang ingatan seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.
  • Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan urik asid akan meningkatkan suhu tulang san seterusnya melemahkan struktur tulang.
  • Air kelapa sejuk amat baik untuk kesihatan kerana amat berkesan untuk meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan dalam darah.
  • Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah baik sekiranya amalan meminum segelas air sejuk di waktu pagi kerana ianya menguatkan perut.


✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  ✿  

JOM DAPATKAN VITAMIN SHAKLEE DARIPADA ANA...

Apa yang menarik jika beli dari Anna Shafize?
✔ Percuma panduan makan vitamin 
✔ Konsultasi berterusan
✔ Jaminan pulangan wang jika vitamin yang di pos tidak sampai kepada anda.




jika anda nak beli produk SHAKLEE ataupun nak COD area SUNGAI PETANI atau kawasan yang berdekatan dengannya, boleh hubungi Ana untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini dengan cara pembelian secara online. Ana akan pos ke alamat anda =)

Jika anda ingin menikmati harga penjimatan potongan harga (diskaun) sehingga 20%, anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee. Keahlian RM65 sahaja seumur hidup dan anda berpeluang menikmati lebih banyak keistimewaan lain selepas mendaftar sebagai ahli nanti. 


No comments:

Post a Comment