About Me

My photo
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Nurul Fahana [sg.petani,Kedah] in LOVE Mr.Husband : Shafize and Our sOn : Rayyan Amsyar & Rayyis Ammar

DOAKU HARI INI

Ya allah, berikan lah kami rezeki yang luas, yang halal lagi baik, tanpa memberatkan kami, jika rezeki kami berada di langit, maka turunkan lah, jika berada di bumi,maka keluarkan lah, jika jauh,maka dekatkan lah,jika dekat,maka mudahkan lah, jika sedikit maka banyakkan lah, jika banyak maka berkati lah, perkenankan lah doa hambamu ini..aminnn!!

~ Chenta ~

~ Chenta ~
sweet family

~ Our SON ~

~ Our SON ~
cinta hati kami sepanjang hayat :)

Sunday, 16 October 2016

ANAK TIDUR PUKUI 5PAGI..kau rasa??



ha..kau rasa apa bila anak tido 5pagi?haha..
mata jadi panda weyyy..alahai anak!
sejak ana berhenti kerja makin menjadi pulak..

rupanya bukan ana sorang ja yg ada masalah mcmni..
ramai ibu yg senasib mcm ana.
ada kakak tu komen kat fb " anak sy tido pukul 8 pagi kak"
tudiaaa...8pagi. ini bukan tido malam dah ni.ini tido pagi.ahahaha
sabor jelah.

orang kata maybe sebab ana selalu tidur lewat.
sebab tu anak terikut-ikut. yeke??

ehh..tapikan bila anak tidur lewat..
jiran sebelah cakap boleh teman dia.
kau tahu kenapa? sebab dia bangun pukui 2 pagi utk buat nasi lemak.
so.bila anak2 ana tak tidur lagi .masih bising2..dia cakap tak sunyi.hahaha
lawak sungguh. tapi memang riuh pun depa dua ni.


adik dan abang sama naik..

dah macam2 cara ana cuba buat tau!
bawak pergi jenjalan nak bagi letih tapi still tidur lewat gak.huhu.
best gilaa bila dengar kawan cakap "anak aku tidur 10mlm bangun 7pagi".
bila lah nak merasa tidur camtu.huhu.

korang ada masalah yang sama macam ana tak?
kalau ada share la..mungkin korang ada tips yang belum ana try lagi.
nak rotate balik jadual tidur depa dua ni.
kalau boleh paling lewat pukui 12tghmlm pun dah cukup best!
letih tau bila tak cukup tidur,
mujur dah tak keja. keja sendiri.
tapi kerja sendiri pun kena disiplin gak kann.

Saturday, 15 October 2016

DELAY SPEECH..bila anak lambat bercakap


* Anak dah 2 tahun tapi masih tak pernah panggil ‘mama’ dan ‘ayah’.

* Anak dah 2 tahun setengah tapi masih cakap sepatah-sepatah.

* Anak dan 3 tahun tapi masih cakap bahasa dia yang tak difahami maknanya.

* Anak dah 3 tahun setengah tapi cakap hujung-hujung dan tak reti jawab soalan yang ditanya.

* Anak dah 4 tahun tapi cakap pelat-pelat. Kena teka apa yang dia nak cakap.

* Anak dah 4 tahun tapi tak reti jawab soalan ‘kenapa’?

* Anak dah 4 tahun tapi tak pernah bercerita apa yang dia buat kat tadika.

* Anak dah 5 tahun tapi cakap sikit-sikit saja, beza dengan rakan sebaya dia yang dah boleh sembang macam-macam.

........................................................
Muhammad Rayyis Ammar genap umur 1 tahun 8 bulan. hampir nak masuk 2tahun dah
'haritu check up kat KK, misi tanya anak dah boleh sebut perkataan tak?
ana jawab secara jujur.. "TAK"
yaa..Ammar sedikit berbeza dengan si abang.
kalau si abg umur tara ammar dah boleh cakap.
contoh "susu" "nak"
tapi ammar just sebut "ataa..taa.taa"
tak dengar perkataan yg jelas lagi.

mula-mula rasa macam perkara biasa bila anak lambat bercakap lagi.
tapi bila sedara ana selalu nak bandingkan ammar dgn anak sepupu..
ana sangat terasa!! ya..ibu mana tak terasa bila orang suka bandingkan anak kita dgn yg lain.
anak sepupu ana tu muda 2bulan ja dari ammar tapi petah bercakap la haiii.

takpa ammar belum tiba masanya lagi.
setiap anak lain perkembangannya.
ana yakin ammar boleh bercakap cuma lambat saja.
mulut dia bising boleh tahan jugak cuma belum sebut perkataan saja.

masa pergi check up kat KK, misi suruh pergi jumpa doktor.
lepastu kena jumpa terapi percakapan tak silap ana.
dah dapat tarikh bulan december nie.
sementara tunggu tarikh tu..ana kena ajar dia bercakap.huhu.

sebenarnya..ramai je ibu bapa yg mengalami perkara yg sama macam ana.
misi cakap mujur dapat kesan awal. kalau tidak tak dapat nak sekolah biasa..kena sekolah khas.

anak adik ipar ana pun ada masalah yang sama...umur 5tahun
kesiann tau..selalu kena jumpa doc pakar sana sini.
anak dia boleh sebut perkataan,hafal ABC, cuma bila kita bercakap dengan dia..dia faham tapi tak boleh nk membalas percakapan kita tu.
pergi sekolah orang tak nak kawan.

adik ana pun ada masalah yang sama masa kecik2 duluu..
mak yang cerita nih...hehehe
dia boleh bercakap masa umur 5 tahun. lambat kan??
sampai ke sekolah pun mak tunggu..belajar sekali,hahahha.

ana akan share apa yg ana buat dengan si ammar ni.
kita kena bercakap dengan dia. kalau dia tak mampu nk ikut tak apa lagi..
biar dia faham cakap kita dulu.. setiap kali keluar mesti tunjuk benda sekeliling,
anak kedua ni biasanya kita kurang bagi tumpuan tak macam anak sulung kan?
so mulai sekarang ana kena bagi tumpuan sepenuhnya ke dia.
rasa bersalah pula asyik sibuk hal kerja ja.
hmmm..maafkan ibu sayang,

anak siapa yang ada masalah yg sama macam ammar
cepat-cepat la buat temujanji jumpa doktor
zaman sekarang tak macam zaman dulu dah.
kalau anak kita lambat memang akan ketinggalan.
tengok la nak masuk sekolah rendah pun dah kena pandai semua.

tolong doakan yang baik2 utk anak-anak ana.
insha allah sebagai ibu bapa kita cuba buat yang terbaik untuk anak.
jadilah ibu bapa yang sentiasa prihatin tentang perkembangan anak2.


Sunday, 7 August 2016

Menyepi bukan buzy tapiii.............................


Assalamualaikum, lama sungguh ana menyepi noh.hehe.Entry 2016 tak update langsung! Bukan buzy sgt pon.Masalah internet ja.hahahaha .....Perkembangan terbaru ana?

.Hai dah lama menyepi mesti ada banyak story ye dak?
Okay2 don’t worry..nanti ana update satu per satu entry.
Macam2 nak cerita kat hampa niii..amboih longhat kedah keluar dah.hahaha.
.
.
Oh terlupa pula. Ana baru perasan follower makin bertambah.
Terima kasih rakan2 blogger sudi follow blog ana yg mcm chipmores ni..kejap ada kejap tiada.hihi..
Inshaa Allah ana akan follow balik blog hampa nahhh...
.
.
..Salam perkenalan buat anda yg baru kenal ana..
Semoga ukhwah kita berpanjangan selamanya! 

Sunday, 13 December 2015

Lama Menyepi.........


assalamualaikum..semua
lama cek menyepi noh,,,ada yg rindu x? hmm..
tak sempat nak update blog kesayangan ni.ampun sgt2!

apa perkembangan terbaru ana?


ok meh akak nak cerita sikit..sbb lama menyepi kan..
sebenarnya skrg ni ana sedang melalui frasa baru yg bergelar surirumah sepenuh masa
ini lah saat2 yang ana tunggu dalam hidup ana..
ana dah berhenti kerja hampir 2bulan yang lalu..
alhamdulillah..mula-mula rasa mcm kekok sikit lah sebab selalunya kerja.
keluar pagi malam baru balik..
sekarang bangun pagi settle hal rumah, main dgn anak..
wowww best lah!! hehe..
sekarang ni jaga anak sendiri rasa syok plak.
legaaaa sbb dah tak susahkan mak nk jagakan anak2.

ramai jugak lah yang tanya 'kenapa resign?"
sebenarnya ada banyak sebab.........ana resign.
termasuk sebab anak-anak jugak..
yelaaa..ana fikir jgk, agaknya sampai bila ana nak kerja.
anak2 makin membesar perlukan kasih sayang dan perhatian.
ana sibuk kerja..ya sibuk sangat!! 10am-10pm.
hanya time rehat saja ana balik rumah main dgn anak2.
kalau cuti 2hari pon keluar jgk klu ada tempahan henna..
tapi skrg dah resign ana rasa syukur sgt! semua jd mudah.
hati ana rasa tenang...pasal duit ana serah kpd Allah swt.
dia pemberi rezeki..yakin! walaupun gaji tetap dah tiada..
mengharap semuanya pada gaji suami..
inshaAllah cukup atau allah akan beri lebih lagi sebenarnya.

tapi...korang jangan ingt ana ni jenis duk rumah je..
ana dah terbiasa kerja ofcos la buat kerja sendiri jugak.hihi
selain dari melukis henna, ana ada jual poduk makanan tau!
ana jual MEE SIHAT. apa mee sihat tu?
mee ada kuah ke apa? hehe..ni antara soklan famous org tanya..




ini lah mee sihat tu.. macam mee kuning tapi mee ni lg best sbb ada khasiat sayur!
haaa nanti ana cerita details sikit ye...next entry. tunggu tau..
nanti ana cerita pasal mee pulak..


































Thursday, 25 June 2015

NAMA2 BAYI PEREMPUAN YG BAGUS



NAMA2 BAYI PEREMPUAN YG BAGUS
Nama bayi Awalan A
1. AFIFA FITIYA
Anak perempuan yang suci dan memiliki harga diri
2. AFRA NAILA ARKARNA
Anak perempuan sebagai anugerah di malam ke-13 bulan purnama yang menerangi hati
3. AINA TALITA ZAHRAN
Mata seorang gadis yang berkilau
4. AINIYA FAIDA AZMI
Anak yang memiliki ketegaran hati dan bermanfaat bagai pohon rimbun yang bersemi
5. AINUN MAHYA
Mata yang bersinar
6. AISHA ALIFA
Keramahtamahan yang hidup
7. AISHA FARHANA
Anak perempuan yang hidup dan bergembira
8. AKIFA NAILA
Wanita yang raji beritikaf di masjid dan suka memberi
9. ANNISA FAIHA
Anak perempuan yang memiliki banyak kelebihan
10. ANNISA KASTURI NAIM
Anak perempuan penghuni surga yang harum bagai bunga kasturi
11. ARIQA FATINA
Anak perempuan baik budi dan menarik hati
12. ASKANA SAKHI
Anak perempuan yang baik hati dan murah hati
13. ASSYIFATU HAIFA
Anak perempuan yang bagaikan obat penawar dahaga
14. ATHIFA FARIHAN WARDA
Anak perempuan yang memiliki perasaan gembira bagai bunga mawar
15. ATIKA BALQIS AZIZAH
Ratu mulia yang pemurah
16. ATIKA ZAHRA RATIFA
Anak perempuan yang berakhlak baik, pemurah dan berseri-seri
17. ATIQA FAIRUZ KHALISA
Anak perempuan yang cantik bagai permata murni
18. AULIA IZZATUNNISA
Anak perempuan yang penuh rasa cinta dan kemuliaan
Nama bayi Awalan B
19. BADRIYYA SHALIHA
anak perempuan yang cantik dan shalihah
20. BAHIYYA ATIQA FAIHA
anak perempuan yang cantik yang memiliki keindahan dan banyak kelebihan
21. BAITI DURRIYA
Rumahku adalah cahaya mutiara
22. BALQIS ADZRA
Ratu yang terhormat
23. BARIA KAMILIA
Anak perempuan yang bagaikan pepohonan yang selalu hijau dan unggul
24. BASIMA SHALIHA
Senyuman anak perempuan yang shalihah
25. BASIMA WARDATUL ZHAHIRA
Anak perempuan yang tersenyum bagai bunga mawar yang bercahaya
26. BASYASYA AFIFA
Anak perempuan yang memiliki wajah berseri-seri sedang mensucikan diri
27. BILQIS FAIHA RIFDA
Ratu yang memiliki banyak kelebihan pemberi pertolongan
28. BILQIS UFAIRA
Ratu yang pemberani
29. BURAIRA BALQIS FAIHA
Ratu yang memiliki banyak kelebihan dan selalu berbuat baik
30. BUSYRA FITRIYANI
Kabar gembira dari anak perempuan yang suci
31. BUTSAINA IFTITAH NAILA
Permulaan dari anak perempuan yang cantik adalah anugerah
Nama bayi Awalan D
32. DALIYA ZAHRA KHASIEB
Anak perempuan yang bagaikan bunga pohon anggur yang subur
33. DARY ARRIFDA
Anak perempuan pemberi pertolongan yang lemah lembut
34. DARY AZZALFA
Anak perempuan yang bagaikan permukaan mutiara yang lembut
35. DIANA DURRIYATUL JANNA
Agama yang bercahaya bagai mutiara surga
36. DIANA SYAUQIA
Anak perempuan yang bagaikan agama yang dirindukan
37. DURATU ANNASIHA
Mutiara nasihat
38. DURATUL HIKMAH
Mutiara Hikmah
39. DURRATUL JINAN
Mutiara Surga
40. DURRRIYA NAILA TALITA
Gadis yang suka memberi bagaikan cahaya mutiara
41. DZAKIRA AFTANI
Anak perempuan yang memiliki ingatan yang mengagumkan
42. DZAKIRA TALITA ZAHRA
Gadis yang berzikir bagai bunga
43. DZAKIYYA TALITA SAKHI
Gadis cerdas yang murah hati
Nama bayi Awalan F
44. FADYA JAMIL ANNIDA
Seruan indah yang menyelamatkan
45. FAIDA ANNAILA
Pemberian yang bermanfaat
46. FAIHA NADA ZALFA
Anak perempuan yang bagaikan embun di kulit mutiara yang banyak kelebihannya
47. FAIZA ALYA AZIZA
Pemenang yang tinggi dan mulia
48. FAJRA NADA NADIFA
Anak perempuan yang bagaikan embun pagi yang bersih
49. FAKHIRA SALWA NABILA
Burung puyuh yang bagus dan cerdik
50. FANY AZHAR AZIZA
Bunga yang fana dan mulia
51. FARAH AZHAR
Anak perembuan yang bagaikan Bunga-bunga dan kesenangan
52. FARHANA RAQWANI
Kemajuan yang menggembirakan
53. FARIDA KAMILA ZUHDI
anak perempuan yang bagaikan permata yang mahal dan sempurna yang rendah hati
54. FATIHA RUSYDA ADDIEN
Agama pembuka jalan yang lurus
55. FAUZIA RAFIFA
Anak perempuan yang berakhlak baik adalah kemenangan yang gemilang
56. FITRI SYAFIA
Anak perempuan yang suci dan sehat
Nama bayi Awalan G
57. GHAZIYA HAFIZA
anak perempuan pejuang yang menjaga kesuciannya
Nama bayi Awalan H
58. HAFIZA KHAIRA LUBNA
Kebaikan dan kecerdasan yang terpelihara kesuciannya
59. HAIFA AISH FAIHA
Anak perempuan yang ramping dan memiliki banyak kelebihan
60. HAMDA SAKHIA
Anak perempuan yang banyak bersyukur dan murah hati
61. HANA AISH SALMA
Anak perempuan yangyang bahagia dan selamat
62. HANA KHAIRUNNISA
Sebaik-baiknya anak perempuan yang bahagia
63. HANIA SYAKIRA
Ucapan selamat dan rasa syukur
64. HANIFA RASYIDA
Muslimah yang teguh dan tegar
65. HASNA NABILA
Anak perempuan yang cantik dan cerdik
66. HAURA NAZHIFA
Anak perempuan yang berkulit putih dan bersih
67. HUSNIA RANI ZAHRA
Bunga yang indah dan mempesona
Nama bayi Awalan I
68. IFFA ASTILA RAHMA
Anak perempuan yang memiliki keturunan yang baik, rasa hormat dan kasih sayang
69. IFTINA ASSYABIYA RAFIFA
Gadis kecil yang berakhlk baik yang mengagumkan
70. ILMI SUHAIMA
Anak perempuan yang memiliki ilmu tentang keberuntungan
71. IMA SHABIRA
Pemimpin yang penyabar
72. INAYA AZMI ATHIFA
anak perempuan yang memiliki perhatian, keteguhan hati dan perasaan
73. INAYA AZMI ATHIFA
anak perempuan yang memiliki perhatian, keteguhan hati dan perasaan
74. INAYA RAFA
Anak perempuan yang memiliki perlindungan yang tinggi
75. INSYIRA FAUZIA
Kegembiraan atas kemenangan yang gemilang
76. IRTIA NAZIHA
Kesenangan yang jauh dari hal-hal yang buruk
77. IZA NAJDA
Anak perempuan yang memiliki keberanian dan kehormatan diri
Nama bayi Awalan J
78. JAMILA RAFIF LUTHFIA
Anak perempuan yang cantik dan lembut yang berakhlak baik
79. JANNATU SAUQIYA
Anak perempuan bagaikan surga yang dirindukan
80. JARIA SALSABILA
Amal yang tak terputus laksana mata air surga
81. JAUHARA ZAHRANI
anak perempuan yang bagaikan permata yang berkilauan
82. JAUZA JAHIRA
Anak perempuan yang bagaikan buah kenari yang berkilau
83. JIHAN TALITA ULFA
Gadis berwawasan luas yang ramah
84. JUHAINA ZAKIYA
anak perempuan yang bagaikan kebun yang tumbuh dengan baik
Nama bayi Awalan K
85. KALILA RIFDA
Anak perempuan yang memberi pertolongan dengan lemah lembut
86. KAMILIA ULFA
Persahabatan yang sempurna
87. KARIMA HAURA ZUHDA
Anak perempuan berkulit putih yang mulia dan rendah hatiWanita berkulit putih yang mulia dan rendah hati
88. KHADZIYA NISRINA
Bunga mawar putih yang harum baunya
89. KHAIRA TALITA RUMI
Gadis yang baik hati laksana seorang penyair Ibnu Rumi
90. KHAIRUNNISA SALSABILA
Sebaik-baiknya wanita laksana mata air surga
91. KHALIFA SAKHI
Anak perempuan sebagai pemimpin yang murah hati
92. KHANSA SABIHA
Semoga seperti seorang pejuang muslimah yang wajahnya berseri-seri
93. KHATAMI SAHIRA
Mata air terakhir
94. KHAZANA RIDHA NAILA
Anak perempuan yang suka memberikan hartanya dengan ikhlas
Nama bayi Awalan L
95. LABIBAH ZAKIYYA
Anak perempuan yang cerdik dan cerdas
96. LAILA FAIHA
Malam yang memiliki banyak kelebihan
so
97. LAIMUNA HAURA HASNA
Gadis berkulit putih yang cantik laksana jeruk yang manis
98. LATIFA QOTRUNNADA
anak perempuan yang lembut bagaikan tetesan embun
99. LUJNA KAMILA
Bukit datar yang ditumbuhi pepohonan yang selalu hijau
100. LUQYANA FARHA
Perjumpaan kita yang menggembirakan
101. LUTHFIA NISRINA
Gadis yang lembut bagaikan bunga mawar putih
102. LUTHFIA ZAHRA TALITA
Gadis lemah lembut yang selalu berseri-seri
Nama bayi Awalan M
103. MAHDIYATU SYAUQIYA
Anak perempuan yang selalu rindu mendapatkan hidayah
104. MAHIRA HASNA KAMILA
Kepandaian dan kecantikan yang sempurna
105. MAISYARA SALSABILA
Ketenangan mata air surga
106. MARDIYATU EL-HAZIMA
Anak perempuan yang teliti dan mendapatkan keridhoan Allah
107. MAWADDATU SHIFWA
Kasih sayang seorang sahabat akrab
108. MUAZARA ULFA
Anak perempuan yang mendapatkan pertolongan dari persahabatan
109. MUFIDA SALSABILA
Anak perempuan yang bermanfaal laksana mata air surga
Nama bayi Awalan N
110. NABILA HASNA AMIRA
Kecerdikan dan kecantikan seorang ratu
111. NADA FAJRIA SALSABILA
Embun pagi dari mata air surga
112. NADHIFATUL AZHAR
Bunga-bunga yang bersih
113. NAFLA SYAKIRA
Bunga matahari yang pandai bersyukur
114. NAILA MUAZARA ULFA
Anak perempuan yang suka memberi pertolongan dan keramahan
115. NAJWA KHAIRA WILDA
Bisikan kebaikan dari seorang bidadari
116. NAURA HASNA ANNIDA
Anak perempuan yang mempesona bagai bunga yang indah
117. NAURA NADHIFA AKMAL
Bunga yang bersihnya lebih sempurna
118. NIDA RANIA FAJRIA
Seruan yang mempesona di pagi hari
119. NISRINA ARIJ HISANA
Bunga mawar putoh yang sangat harum dan cantik
120. NUDA BAHIRA RAMADHANI
Pelangi yang indah di bulan Ramadhan
Nama bayi Awalan Q
121. QONITA ISMAN TAQIYYA
Anak perempuan yang taat kepada suami dan bertaqwa kepada Tuhannya
122. QOSAMA AFKAR BASHIRA
Keindahan dari buah pikiran yang bijaksana
123. QOTRUNNADA SALSABILA
Tetesan embun dari mata air surga
Nama bayi Awalan R
124. RAFIA FATINA
Anak perempuan anggun yang menarik perhatian
125. RAFIFATU RIFDA
Anak perempuan yang berakhlak baik dan suka memberi pertolongan
126. RAHIMA TALITA SHALIHA
Gadis baik yang penuh kasih sayang
127. RAHMA SHAFIYYA
Kasih sayang dari seorang kawan yang tulus
128. RAIDA FAKHIRA
Pemimimpin perempuan yang membanggakan
129. RAIHANA YASMINA FAIHA
Bunga melati yang harum dan memiliki banyak kelebihan
130. RANIATU JANNA
Surga yang mempesona
131. RASYIDATU MARWA
Petunjuk jalan yang lurus di bukit Marwa
132. RASYIDATU NAJA
Petunjuk yang menuju keselamatan
133. RASYIDATU SHAFA
Petunjuk jalan yang lurus di bukit Shafa
134. RAUDHATU JANNA
Taman surga
Nama bayi Awalan S
135. SAHLA SAIDA
Anak perempuan yang mendapatkan kemudahan dan kebahagiaan
136. SAKINATU MARWA
Ketengangan saat berada di bukit Marwa
137. SALIMA NAZIHA
Anak perempuan yang selamat dan bersih dari noda
138. SALSABILA NADHIFA
Mata air surga yang bersih
139. SALWA ZAKIYYA
Burung puyuh yang tumbuh dengan baik
140. SAYYIDA HAKAMA
Pemimpin perempuan yang bijaksana
141. SAYYIDATU HAIBA
Pemimpin perempuan yang berwibawa
142. SHOFIE SALSABILA
Mata air surga yang jernih
143. SUHAILA ILMA NAFIA
Kemudahan dalam mendapatkan ilmu yang bermanfaat
144. SUKAINA FARIHA
Anak perempuan yang tenang dan periang
s
145. SYAFIYYA RAHMA
Seorang teman yang tulus penuh kasih sayang
146. SYAWWAL HUSNAYAN
Bulan Syawwal yang penuh kemenangan
147. SYIFA SAUQIYA
Anak perempuan laksana obat penawar rindu
Nama bayi Awalan T
148. TAHANY SYAKIRA
Ucapan selamat dan rasa syukur
149. TALITA HASNA HUMAIRA
Gadis yang cantik yang pipinya kemerah-merahan
150. TAMIMATU EL-QAIDA
Pemimimpin perempuan yang kuat
151. TASMIRA KAMIL
Permata yang indah dan sempurna
152. TASNIM THUFAILA
Angin semilir yang lembut dan halus
153. TSABITA SHIFWA
Sahabat yang memiliki keteguhan hati
Nama bayi Awalan U
154. UFAIRA NUR AFIFA
Anak perempuan pemberani yang memancarkan cahaya kesucian diri
155. ULFA ALIYA FITRI
Anak perempuan yang memiliki rasa persahabatan yang tinggi dan suci
156. ULFA KHAIRUNNISA
Sebai-baik wanita yang ramah terhadap orang lain
157. ULFA RAHMA HAYATI
Wanita yang penuh rasa persahabatan dan kasih sayang dalam kehidupanku
158. UZDA JAMILA
Anak perempuan yang memiliki kelebihan yang indah
159. UZDA SHAFIYYA
Kawan yang tulus dan memiliki kelebihan
Nama bayi Awalan W
160. WAFIYATU WARDA
anak perempuan yang bagaikan bunga mawar yang sempurna
161. WARDA FATINA
Bunga mawar yang mengagumkan
162. WAZIRA HUWAIDA
Menteri wanita yang lemah lembut
Nama bayi Awalan Y
163. YAFIA AZHAR
Bunga-bunga yang tinggi
164. YASMINA KHAIRUNNISA
The best woman like jasmine
165. YUMNA FARIHA
Anak perempuan yang mendapatkan beruntung dan bahagia
166. YUSRIYYA KAMILA
Anak perempuan yang bagaikan kemudahan yang sempurna
Nama bayi Awalan Z
167. ZAHIDA QALBI NADHIFA
Anak perempuan rendah hati yang memiliki hati yang bersih
168. ZAHIRA FAIRUZ
Anak perempuan yang bercahaya bagaikan permata
169. ZAHIYA KAMILIA
Indah bagaikan pepohonan yang selalu hijau
170. ZAHRA ALMAIRA RAHMAN
Putri (kerajaan) bunga yang penuh kasih
171. ZAHRA AMIRA RAHMANI
Anak perempuan yang bagaikan Bunga yang memimpin dengan kasih sayang penuh kasih
172. ZAHRATU NIDA
Bunga yang mempesona
173. ZALFA NAQIYYA
Permukaan mutiara yang jernih
174. ZARA NADIA AKHYAR
Fajar menyingsing yang mengawali segala kebaikan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Save nama-nama bayi perempuan..
mana tau ada rezeki masa akan datang.hihihi..
sekarang nak rehat 4 or 5 tahun dulu..
nak besarkan HERO2 ni...



Saturday, 20 June 2015

DIY :: TUTORIAL SHAWL ala ELSA FROZEN



Tudiaaaa...tajuk entry! tak boleh blah punyaaa!haha

TUTORIAL SHAWL ala ELSA FROZEN

time keja..selfie lagi :)
Mesti tertanya2 kenapa ana cakap ala elsa frozen.
padahal elsa ni tak pakai tudung ponn..hahahaa
sebenarnya style tudung ni mcm rambut elsa frozen tuu..

ana suka gak pakai style ni nampak ayu je! kahkahh.. *ayu sgt tau!
dan paling penting step dia mudah sangat2...
emm..sesuai jgk utk mommy yg suka pakai shawl nak cepat2..tp ber'style.
pakai shawl cepat2 pon kena ada kekemasannya jgk tau!
tak kemas nanti tak cantik..

dan paling penting!!

tak sampai 5 minit korang dah siap!!!!

jom mulakan! step yang sangat mudah..
(maaf jika gambar kurang memuaskan)

- Tudung shawl
- pin



1 mula2 korang pin kan tudung..
ikut muka korang la sesuai yang mana..
samada lebih sesuai pin di belakang atau di depan :)
muka ana lebih sesuai pin di depan..

2. cara pin ke belakang..klu muka anda sesuai mcmtu .OK ? paham ?

>>> pastikan pin tudung sebelah panjang dan sebelah lg pendek sikit.

3. bawakan sebelah panjang tu ke sebelah pendek...

4  tarikkan tudung yang panjang tadi lilit ke atas kepala..
pastikan juga kepok2 ala rambut elsa tu menjadi ok!



5. lepastu korang tarik je tudung tu smpai ke sbelah telinga kiri. (tengok pic)

6. dan pin kannn macam dalam gambar di atas ni..

7. tarik tudung bahagian pendek tu ke kanan dan pin kan ke bahu kanan.

8. step terakhir korang kemaskan tudung ni, bagi cantik2 tau!! :)

PENTING!! 
# kalau korang pakai anak tudung jenis ninja tu ok..aurat terjaga,
# kalau korang pakai ank tudung yang jenis biasa tu. *org kedah panggiil serkup kepala.haha.
pakai jenis ni korang kena pinkan tudung tepi telinga tu ke dalam sikit. kalau tak pin.
nanti nampak leher.. terSEKSI plakkk...bahaya!
# tak faham ?? hmm..korang try dulu nanti baru tau apa maksud ana.

cuba try ya kawan-kawan....
sesuai untuk pakai hari raya nanti..cewaahhhh! pkir raya dah oOoii..
sekali sekala ubah style apa salahnya! hehe



Monday, 15 June 2015

DIY :: CARA MUDAH ELAKKAN TUDUNG ROSAK


Cara mudah untuk elakkan tudung rosak..
khas untuk korang yang suka pakai tudung menggunakan pin.
terutamanya jenis tudung bawal..atau shawl (wide shawl)
instant shawl x payah cakap lah..x perlu guna pin ponn!

hahh..cerita pasal tudung..,bila dah pin kalau tersilap bukak kaa mesti benang 'tertarik' kan ?
pernah jadi tak ? tak pernah ?? biaq betoiii ? 99% korang tipu.hahaha.
ana tak percaya kalau korang bukak pin tak pernah tertarik benang tuh.
tudung ana banyak rosak..emmm.mungkin ana kasar sgt kot ??
ke..kalot ngn anak2 terus cabut pin..hehehe :P

jom belajar cara DIY yang mudah sangat!
untuk elakkan tudung kita rosak :)

BAHAN-BAHAN.
1. Getah
2. Gunting
3. Pin-pin yang korang ada.

tengok pic di bawah..mudah aje la..hihi





Fungsi getah tu untuk elakkan kain tudung kita tersangkut hujung pin tuh..
itu yang menyebabkan kain tersangkut dan rosak..
Ana dah buat...setakat la ni pakai tudung dah tak dak problem tudung rosak.. :)
korang pun kena try jugak tau!!